Tradenomi (ylempi AMK) -tutkinnon tunnettuus
Laakso, Riikka (2013)
Laakso, Riikka
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025811
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025811
Tiivistelmä
Tradenomi (ylempi AMK) – tutkinto on ollut mukana ammattikorkeakoulujen koulutusvaihtoehtona kymmenen vuotta. Se ei ole kuitenkaan vielä niin tunnettu kuin tradenomin tutkinto.
Opinnäytteen tekijän opiskeluryhmä oli kiinnostunut tietämään miten hyvin yritysten edustajat ja rekrytointiyritykset tunsivat tutkinnon. Tutkimus suoritettiin ylempään amk-tutkintoon kuuluvalla metodologisten opintojen kvalitatiivisella osiolla, jossa opinnäytteen tekijä opiskelukavereineen haastatteli 48 rekrytoinnin kanssa tekemisissä olevaa esimiestä tai rekrytointiyrityksessä työs-kentelevää henkilöä keväällä 2011. Menetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jonka kautta toivottiin saatavan kattavia vastauksia tutkintoon sekä mielikuviin liittyviin kysymyksiin.
Tutkimuksen ja opinnäytteen tarkoituksena oli tuoda tutkintoa enemmän esille ja pohtia miten tutkinnon tunnettuutta voitaisiin kehittää. Tunnettuuden parantamiseksi ammattikorkeakoulun olisi otettava markkinointikohderyhmäkseen opiskelijoiden lisäksi yritysten edustajat ja ottaa heidät mukaan tutkinnon kehittämiseen ja lisätä näin yhteistyötä työelämän kanssa.
Ylemmän amk – tutkinnon vahvuudeksi vastaajat mainitsivat tutkinnon suorittaneiden työkoke-muksen ja ammattikorkeakoulututkinnon käytännöllisyyden. Heikkoudeksi mainittiin tutkin-tonimike, joka ei kerro tarpeeksi tutkinnon tasosta, sekä tutkinnon tuntemattomuus. Tutkimuk-sesta esiin tulleet vahvuudet kannattaisi ottaa mukaan ylemmän amk - tutkinnon markkinointiin ja mainitut heikkoudet muuttaa mahdollisuuksiksi.
Ylempi amk-tutkinto on tarkoitettu vähintään kolmen vuoden työkokemuksen omaavalle alem-man korkeakoulututkinnon suorittaneelle. Opiskelu tapahtuu työn ohessa. Tutkintoa voisi olla järkevää markkinoida yritysten henkilöstöosastolle, jolloin yritykset voisivat olla mukana tarjoa-massa tutkintoa lisäkoulutuksena työntekijöilleen. Nyt sitä on enemmän tarjottu alemman kor-keakoulututkinnon suorittaneille koulujen entisille opiskelijoille.
Markkinointikohderyhmänä voisi olla entiset opiskelijat ja yritysten edustajat. Ammattikorkeakoulujen T&K-toimintaa, täydennyskoulutusta ja palvelutoimintaa markkinoidaan koulujen internet-sivuilla, tradenomi (ylempi AMK)-tutkintoa voisi markkinoida myös samoilla areenoilla.
Opinnäytteen tekijän opiskeluryhmä oli kiinnostunut tietämään miten hyvin yritysten edustajat ja rekrytointiyritykset tunsivat tutkinnon. Tutkimus suoritettiin ylempään amk-tutkintoon kuuluvalla metodologisten opintojen kvalitatiivisella osiolla, jossa opinnäytteen tekijä opiskelukavereineen haastatteli 48 rekrytoinnin kanssa tekemisissä olevaa esimiestä tai rekrytointiyrityksessä työs-kentelevää henkilöä keväällä 2011. Menetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jonka kautta toivottiin saatavan kattavia vastauksia tutkintoon sekä mielikuviin liittyviin kysymyksiin.
Tutkimuksen ja opinnäytteen tarkoituksena oli tuoda tutkintoa enemmän esille ja pohtia miten tutkinnon tunnettuutta voitaisiin kehittää. Tunnettuuden parantamiseksi ammattikorkeakoulun olisi otettava markkinointikohderyhmäkseen opiskelijoiden lisäksi yritysten edustajat ja ottaa heidät mukaan tutkinnon kehittämiseen ja lisätä näin yhteistyötä työelämän kanssa.
Ylemmän amk – tutkinnon vahvuudeksi vastaajat mainitsivat tutkinnon suorittaneiden työkoke-muksen ja ammattikorkeakoulututkinnon käytännöllisyyden. Heikkoudeksi mainittiin tutkin-tonimike, joka ei kerro tarpeeksi tutkinnon tasosta, sekä tutkinnon tuntemattomuus. Tutkimuk-sesta esiin tulleet vahvuudet kannattaisi ottaa mukaan ylemmän amk - tutkinnon markkinointiin ja mainitut heikkoudet muuttaa mahdollisuuksiksi.
Ylempi amk-tutkinto on tarkoitettu vähintään kolmen vuoden työkokemuksen omaavalle alem-man korkeakoulututkinnon suorittaneelle. Opiskelu tapahtuu työn ohessa. Tutkintoa voisi olla järkevää markkinoida yritysten henkilöstöosastolle, jolloin yritykset voisivat olla mukana tarjoa-massa tutkintoa lisäkoulutuksena työntekijöilleen. Nyt sitä on enemmän tarjottu alemman kor-keakoulututkinnon suorittaneille koulujen entisille opiskelijoille.
Markkinointikohderyhmänä voisi olla entiset opiskelijat ja yritysten edustajat. Ammattikorkeakoulujen T&K-toimintaa, täydennyskoulutusta ja palvelutoimintaa markkinoidaan koulujen internet-sivuilla, tradenomi (ylempi AMK)-tutkintoa voisi markkinoida myös samoilla areenoilla.