Sport Tourism and Destination Marketing. Case: Innsbruck and Lahti
Ahvenainen, Jenni (2013)
Ahvenainen, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025790
Tiivistelmä
Urheilumatkailu ja kohdemarkkinointi. Case: Innsbruck ja Lahti
Tämä opinnäytetyö keskittyy urheilumatkailun ja sen kohdemarkkinoinnillisen roolin ja tärkeyden
tutkimiseen kahdessa kaupungissa, Innsbruckissa ja Lahdessa. Tämän tutkimuksen
tavoitteena on selvittää näiden kahden kaupungin heikkoudet ja vahvuudet urheilumatkailukohteina
sekä tutkia kuinka tärkeä rooli urheilumatkailulla on näiden kahden kaupungin tuottamassa
markkinointimateriaalissa. Lisäksi tämä opinnäytetyö tarjoaa joitakin ideoita urheilumatkailun
jatkokehittämiseen edellä mainituissa kaupungeissa.
Tutkimus korostaa urheilumatkailun etuja ja koettaa kannustaa kaupunkeja tämän matkailualan
kehittämiseen. Urheilumatkailun on havaittu olevan nouseva matkailumarkkina-alue
jolla on paljon taloudellista potentiaalia ja joka hyötyy aiheesta tehdyistä uusista tutkimuksista.
Tämän opinnäytetyön teoreettinen osio esittelee sekä urheilumatkailun että kohdemarkkinoinnin
kannalta tärkeät näkökohdat. Teoriaa sovelletaan tutkimukseen joka pyrkii selvittämään
ne urheilumatkailun hyödyt ja haitat joita Innsbruckilla ja Lahdella on eurooppalaisina
urheilumatkakohteina.
Opinnäytetyö on tehty käyttäen laadullisia tutkimusmenetelmiä. Matkailualan ammattilaisten
kanssa tehdyt strukturoidut haastattelut luovat pohjan suurelle osaa tätä tutkimusta, lisäksi
sekä Innsbruckissa että Lahdessa suoritettiin havainnointia ja esikuvavertailua. Myös huomattava
määrä esitteitä ja internet-sivuja analysoitiin jotta saatiin tietoa urheilumatkailun merkityksestä
näissä kaupungeissa.
Tulokset osoittavat että sekä Innsbruckilla että Lahdella on urheilumatkailukaupunkeina useita
vahvuuksia, mutta myös eräitä heikkouksia. Jotkin asiat kaupungeissa ovat hyvin samanlaisia,
mutta tutkimus osoittaa, että Innsbruck on Lahtea edellä urheilumatkailun onnistuneessa
kehittämisessä ja sen sisällyttämisessä kaupungin brändiin. Yleisesti voidaan todeta, että urheilumatkailulla
on kummallekin kaupungille suuri merkitys.
Urheilumatkailu on sellainen matkailun ala jolla on paljon kehittämispotentiaalia ja jolla
saattaa olla suuri taloudellinen ja kulttuurillinen vaikutus kaupunkien ja maiden sekä niiden
brändien kehittämiseen. Urheilumatkailun markkina-alue kasvaa samalla kun sen luonne
muuttuu. Tämän opinnäytetyön mukaan Innsbruckin ja Lahden tulee ottaa tapahtuvat muutokset
huomioon jatkaessaan urheilumatkailuun liittyvien tapahtumien ja palveluiden kehittämistä
tulevaisuudessa.
Tämä opinnäytetyö keskittyy urheilumatkailun ja sen kohdemarkkinoinnillisen roolin ja tärkeyden
tutkimiseen kahdessa kaupungissa, Innsbruckissa ja Lahdessa. Tämän tutkimuksen
tavoitteena on selvittää näiden kahden kaupungin heikkoudet ja vahvuudet urheilumatkailukohteina
sekä tutkia kuinka tärkeä rooli urheilumatkailulla on näiden kahden kaupungin tuottamassa
markkinointimateriaalissa. Lisäksi tämä opinnäytetyö tarjoaa joitakin ideoita urheilumatkailun
jatkokehittämiseen edellä mainituissa kaupungeissa.
Tutkimus korostaa urheilumatkailun etuja ja koettaa kannustaa kaupunkeja tämän matkailualan
kehittämiseen. Urheilumatkailun on havaittu olevan nouseva matkailumarkkina-alue
jolla on paljon taloudellista potentiaalia ja joka hyötyy aiheesta tehdyistä uusista tutkimuksista.
Tämän opinnäytetyön teoreettinen osio esittelee sekä urheilumatkailun että kohdemarkkinoinnin
kannalta tärkeät näkökohdat. Teoriaa sovelletaan tutkimukseen joka pyrkii selvittämään
ne urheilumatkailun hyödyt ja haitat joita Innsbruckilla ja Lahdella on eurooppalaisina
urheilumatkakohteina.
Opinnäytetyö on tehty käyttäen laadullisia tutkimusmenetelmiä. Matkailualan ammattilaisten
kanssa tehdyt strukturoidut haastattelut luovat pohjan suurelle osaa tätä tutkimusta, lisäksi
sekä Innsbruckissa että Lahdessa suoritettiin havainnointia ja esikuvavertailua. Myös huomattava
määrä esitteitä ja internet-sivuja analysoitiin jotta saatiin tietoa urheilumatkailun merkityksestä
näissä kaupungeissa.
Tulokset osoittavat että sekä Innsbruckilla että Lahdella on urheilumatkailukaupunkeina useita
vahvuuksia, mutta myös eräitä heikkouksia. Jotkin asiat kaupungeissa ovat hyvin samanlaisia,
mutta tutkimus osoittaa, että Innsbruck on Lahtea edellä urheilumatkailun onnistuneessa
kehittämisessä ja sen sisällyttämisessä kaupungin brändiin. Yleisesti voidaan todeta, että urheilumatkailulla
on kummallekin kaupungille suuri merkitys.
Urheilumatkailu on sellainen matkailun ala jolla on paljon kehittämispotentiaalia ja jolla
saattaa olla suuri taloudellinen ja kulttuurillinen vaikutus kaupunkien ja maiden sekä niiden
brändien kehittämiseen. Urheilumatkailun markkina-alue kasvaa samalla kun sen luonne
muuttuu. Tämän opinnäytetyön mukaan Innsbruckin ja Lahden tulee ottaa tapahtuvat muutokset
huomioon jatkaessaan urheilumatkailuun liittyvien tapahtumien ja palveluiden kehittämistä
tulevaisuudessa.