Hahmon mallintaminen 3ds Max -ohjelmalla ja sen tuonti XNA-pelimoottoriin
Seppänen, Joonas (2013)
Seppänen, Joonas
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304305604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304305604
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kuvata 3ds Max Design 2011 -ohjelmalla tehdyn hahmon vieminen XNA Ga-me Studio 4.0 -peliohjelmointiympäristöön. Mallinnusvaiheessa luotiin ihmismäinen hahmo, jonka sisään rakennettiin luuranko, jotta hahmolle saatiin tehtyä animaatio. Tämän jälkeen hahmo vietiin XNA:han ja testattiin, toimiko se samalla tavalla kuin mallinnusohjelmassa. Opinnäytetyö koostui siis kahdesta eri osasta, jotka molemmat olivat tärkeitä hyvän lopputuloksen saamiseksi.
Opinnäytetyön ensimmäisessä osassa oli tarkoitus selvittää, millainen 3D-hahmosta tulisi tehdä, jotta sitä voitaisiin käyttää peliohjelmointiympäristössä. Mitä hahmolle pitäisi tehdä ennen kuin sen voi viedä XNA:han? Onko ohjelmointiympäristössä jonkinlaisia rajoituksia mallin suhteen? Työ toimi osittain tuto-riaalina tai oppaana sellaisille henkilöille, jotka ovat kiinnostuneita peliohjelmoinnista tai mallintamises-ta. Kaikki edelliset asiat selviävät opinnäytetyön edetessä.
Käytännön toteutuksena tein muutamia versioita 3D-mallista, joille loin luurangon ja tein pienen animaa-tion, jossa hahmo heilutti kättä sekä jalkaa. Tämän jälkeen XNA:ssa testasin, onnistuiko hahmon tuomi-nen sinne. Opinnäytetyössä kävin läpi myös virhetilanteita, joita matkan varrella syntyi. Lisäominaisuu-tena kokeilin kääntää koodin suoraan Windows Phonelle. Näköjään se oli mahdollista, mutta koodiin joutui tekemään monia muutoksia.
Opinnäytetyön ensimmäisessä osassa oli tarkoitus selvittää, millainen 3D-hahmosta tulisi tehdä, jotta sitä voitaisiin käyttää peliohjelmointiympäristössä. Mitä hahmolle pitäisi tehdä ennen kuin sen voi viedä XNA:han? Onko ohjelmointiympäristössä jonkinlaisia rajoituksia mallin suhteen? Työ toimi osittain tuto-riaalina tai oppaana sellaisille henkilöille, jotka ovat kiinnostuneita peliohjelmoinnista tai mallintamises-ta. Kaikki edelliset asiat selviävät opinnäytetyön edetessä.
Käytännön toteutuksena tein muutamia versioita 3D-mallista, joille loin luurangon ja tein pienen animaa-tion, jossa hahmo heilutti kättä sekä jalkaa. Tämän jälkeen XNA:ssa testasin, onnistuiko hahmon tuomi-nen sinne. Opinnäytetyössä kävin läpi myös virhetilanteita, joita matkan varrella syntyi. Lisäominaisuu-tena kokeilin kääntää koodin suoraan Windows Phonelle. Näköjään se oli mahdollista, mutta koodiin joutui tekemään monia muutoksia.