Kriisimateriaalipaketti Muuramen seurakunnan työntekijöiden asiakaskohtaamisen tueksi
Solismaa, Sari; Lisitsin, Nina (2013)
Solismaa, Sari
Lisitsin, Nina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304285369
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304285369
Tiivistelmä
Lisitsin, Nina ja Solismaa, Sari. Kriisimateriaalipaketti Muuramen seurakunnan työnte-kijöiden asiakaskohtaamisen tueksi. Pieksämäki, Kevät 2013, s 148.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Pieksämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma, dia-konisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto. Sosionomi (AMK) - diakoni
Tavoitteenamme oli opinnäytetyöprosessissa valmistaa yhteistyössä Muuramen seura-kunnan kanssa sen työntekijöille kriisimateriaalipaketti yllättäen eteen tulevien kriisiti-lanteiden avuksi. Viime vuosina erilaiset traumaattiset menetykset ja tapahtumat olivat havahduttaneet seurakunnan työntekijöissä tarpeen käyttökelpoiselle kriisimateriaalille. Kriisimateriaalipaketista oli tarkoitus olla apua traumaattisen kokemuksen kohdanneen ihmisen henkisessä ja hengellisessä tukemisessa sekä auttamisessa yli pahimman surun.
Yhteistyössä seurakunnan työntekijöiden kanssa määrittelimme työlle tarpeet ja sisällön. Kriisikansioon kerättiin tietoa kriisin vaiheista, niiden ilmenemismuodoista eri-ikäisillä sekä millainen tuki heille olisi hyväksi. Ihminen on traumaattisen kriisin koettuaan hyvin haavoittuvainen ja tilanteen kohtaamiseen kriisikansio antaa työntekijälle konkreettisia ohjeita ja neuvoja. Työntekijän tueksi etsittiin myös tietoa kristillisistä symboleista ja traditioista sekä hartauspohjia äkillisten työtilanteiden helpottamiseksi. Tarkoitus on, että työntekijät itse laajentavat kansiota tulevaisuudessa muun muassa kokemuksen kautta hyväksi havaituilla hartauksilla.
Saatuamme koottua Muuramen seurakunnan työntekijöiden toiveet kansiota varten tu-tustuimme aihetta käsittelevään kirjallisuuteen, julkaisuihin ja koulutuksiin. Näistä saimme sisältöä kansion kirjoittamiseen ja prosessin raportointiin. Toiveet auttoivat rajaamaan kansion sisältöä.
Kriisikansio tuli seurakunnan työntekijöiden käyttöön sähköisessä muodossa, josta kukin voi ottaa tarvitsemansa materiaalin mukaan tilanteen niin vaatiessa ja materiaalia on helppo päivittää ja lisätä. Kriisikansio kasvoi kriisimateriaalipaketiksi ja siihen tuli lisäksi laajempi tieto-osio kansiossa käsiteltävistä aiheista ja tarvikesalkku.
Kriisikansion työstäminen Muuramen seurakunnan työntekijöiden käyttöön oli hyödyl-linen ja tärkeä prosessi niin tekijöilleen, kuin saajallekin. Kansion sisältöä voi hyödyntää muissakin seurakunnissa muokkaamalla ja täydentämällä se oman seurakunnan tarpeiden mukaiseksi sekä muokkaamalla alueen yhteistyötahojen tiedot. Kriisikansion kehittäminen jatkuu Muuramen seurakunnan työntekijöiden keskuudessa ja muuntautuu ajan kuluessa tarpeiden mukaan.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Pieksämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma, dia-konisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto. Sosionomi (AMK) - diakoni
Tavoitteenamme oli opinnäytetyöprosessissa valmistaa yhteistyössä Muuramen seura-kunnan kanssa sen työntekijöille kriisimateriaalipaketti yllättäen eteen tulevien kriisiti-lanteiden avuksi. Viime vuosina erilaiset traumaattiset menetykset ja tapahtumat olivat havahduttaneet seurakunnan työntekijöissä tarpeen käyttökelpoiselle kriisimateriaalille. Kriisimateriaalipaketista oli tarkoitus olla apua traumaattisen kokemuksen kohdanneen ihmisen henkisessä ja hengellisessä tukemisessa sekä auttamisessa yli pahimman surun.
Yhteistyössä seurakunnan työntekijöiden kanssa määrittelimme työlle tarpeet ja sisällön. Kriisikansioon kerättiin tietoa kriisin vaiheista, niiden ilmenemismuodoista eri-ikäisillä sekä millainen tuki heille olisi hyväksi. Ihminen on traumaattisen kriisin koettuaan hyvin haavoittuvainen ja tilanteen kohtaamiseen kriisikansio antaa työntekijälle konkreettisia ohjeita ja neuvoja. Työntekijän tueksi etsittiin myös tietoa kristillisistä symboleista ja traditioista sekä hartauspohjia äkillisten työtilanteiden helpottamiseksi. Tarkoitus on, että työntekijät itse laajentavat kansiota tulevaisuudessa muun muassa kokemuksen kautta hyväksi havaituilla hartauksilla.
Saatuamme koottua Muuramen seurakunnan työntekijöiden toiveet kansiota varten tu-tustuimme aihetta käsittelevään kirjallisuuteen, julkaisuihin ja koulutuksiin. Näistä saimme sisältöä kansion kirjoittamiseen ja prosessin raportointiin. Toiveet auttoivat rajaamaan kansion sisältöä.
Kriisikansio tuli seurakunnan työntekijöiden käyttöön sähköisessä muodossa, josta kukin voi ottaa tarvitsemansa materiaalin mukaan tilanteen niin vaatiessa ja materiaalia on helppo päivittää ja lisätä. Kriisikansio kasvoi kriisimateriaalipaketiksi ja siihen tuli lisäksi laajempi tieto-osio kansiossa käsiteltävistä aiheista ja tarvikesalkku.
Kriisikansion työstäminen Muuramen seurakunnan työntekijöiden käyttöön oli hyödyl-linen ja tärkeä prosessi niin tekijöilleen, kuin saajallekin. Kansion sisältöä voi hyödyntää muissakin seurakunnissa muokkaamalla ja täydentämällä se oman seurakunnan tarpeiden mukaiseksi sekä muokkaamalla alueen yhteistyötahojen tiedot. Kriisikansion kehittäminen jatkuu Muuramen seurakunnan työntekijöiden keskuudessa ja muuntautuu ajan kuluessa tarpeiden mukaan.