Radio vérité : Havainnoiva moodi radiodokumentissa
Ylipelkonen, Vesa (2013)
Ylipelkonen, Vesa
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304265231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304265231
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on havainnoiva radiodokumentti. Työssä tutkin, kuinka havainnoivasta dokumenttielokuvasta tutut metodit toimivat pelkällä äänellä tapahtuvassa ilmaisussa ja mitkä ovat radiodokumentille ominaiset mahdollisuudet ja ongelmat.
Opinnäytetyön teososa on vuonna 2010 valmistunut 10-osainen radiodokumenttisarja Jokinainen, jonka toteutustapa rinnastuu cinéma vérité -dokumenttielokuvaan ja sen direct cinema -sisartyyliin. Työssä tutkitaan näiden dokumenttisuuntausten ominaispiirteitä ja tutustutaan niiden filosofioihin ja ristiriitoihin. Työ esittelee myös Jokinaisen aiheen ja käy läpi siinä toteutettua käytännön työtä muun muassa äänitystilanteiden osalta.
Havainnoivaa dokumenttia ei ole radioilmaisussa käsitteellisesti yhtä laajasti omak- suttu kuin elokuvassa, joten kirjallinen aineisto sisältää enimmäkseen elokuvakirjallisuutta. Jokinainen -radiodokumenttisarjan lisäksi havainnollistavina lähteinä käytän cinéma vérité ja direct cinema -dokumenttityylien esimerkkitapauksia.
Päädyn työssäni siihen lopputulokseen, että havainnoiva radiodokumentti toimii parhaiten abstraktissa ilmaisussa, joka kuitenkin huolellisesti rakennettuna voi palvella myös lineaarista tarinankerrontaa.
Opinnäytetyön teososa on vuonna 2010 valmistunut 10-osainen radiodokumenttisarja Jokinainen, jonka toteutustapa rinnastuu cinéma vérité -dokumenttielokuvaan ja sen direct cinema -sisartyyliin. Työssä tutkitaan näiden dokumenttisuuntausten ominaispiirteitä ja tutustutaan niiden filosofioihin ja ristiriitoihin. Työ esittelee myös Jokinaisen aiheen ja käy läpi siinä toteutettua käytännön työtä muun muassa äänitystilanteiden osalta.
Havainnoivaa dokumenttia ei ole radioilmaisussa käsitteellisesti yhtä laajasti omak- suttu kuin elokuvassa, joten kirjallinen aineisto sisältää enimmäkseen elokuvakirjallisuutta. Jokinainen -radiodokumenttisarjan lisäksi havainnollistavina lähteinä käytän cinéma vérité ja direct cinema -dokumenttityylien esimerkkitapauksia.
Päädyn työssäni siihen lopputulokseen, että havainnoiva radiodokumentti toimii parhaiten abstraktissa ilmaisussa, joka kuitenkin huolellisesti rakennettuna voi palvella myös lineaarista tarinankerrontaa.