En beskrivning av hur ett hälsofrämjande program byggs upp : En systematisk litteraturstudie
Ekman, Jenni; Hettula, Hanni; Strengell, Vanessa (2013)
Ekman, Jenni
Hettula, Hanni
Strengell, Vanessa
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Finland
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304244996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304244996
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvailla miten terveyttä edistävä ohjelma tulee raken-taa, jotta sen tavoite, päämäärä ja tulos saavutetaan. Tutkimus oli systemaattinen kirjalli-suustutkimus, joka tehtiin tieteellisenä yleiskatsauksena. Valittujen tutkimusartikkelien laatu tarkastettiin ja tulokset analysoitiin sisällysanalyysin avulla. Tutkimuskysymykset olivat: 1) Mitä terveyttä edistävän ohjelman kuuluu sisältää jotta se edistäisi terveyttä 2) miten terveyttä edistävä ohjelma saadaan asiakaslähtöiseksi ja 3) miten ryhmänohjaaja voi vaikuttaa ryhmään terveyttä edistävässä ohjelmassa. Jokainen tutkimuksen kirjoittaja oli vastuussa yhdestä tutkimuskysymyksestä.
Ann Wilcockin, “An Occupational Perspective Of Health”, toimii opinnäytetyön perus-tana ja teoreettisena viitekehyksenä, joka on toimintaterapeuttinen näkökulma terveydes-tä.
Tulokset koottiin yhteen ja ne jakautuivat kuuteen luokkaan: menetelmä, asiakkaan nä-kökulma, suhde asiakkaaseen, johtajan lähestymistapa, viestintä/vuorovaikutus ja ympä-ristö. Tulosten pohjalta voimme päätellä, että kysymyksiin on saatu vastaukset ja tavoite on saavutettu. Tämä näkyy valittujen luokkien välisenä vuorovaikutuksena toisiinsa ja terveyttä edistävän ohjelman luominen onnistuu - tavoite, päämäärä ja tulos saavutetaan.
Ohjaajan ja asiakkaan muodostama kokonaisuus ja yhteistyö on terveyttä edistävän oh-jelman sisältö, ympäristö sekä viestintä asiakkaan ja ohjaajan välillä vaikuttavat sisältöön. Tämän takia asiakkaan näkökulma, ohjaajan lähestymistapa sekä suhde ohjaajan ja asiakkaan välillä ovat tärkeitä, jotta terveyttä edistävän ohjelman menetelmä hyödyttäisi asiakasta. Ohjaaja ja asiakas ovat terveyttä edistävän ohjelman tärkeimmät osat, ja yh-dessä heidän pitäisi koota ne toimintatavat, jotka parhaiten sopivat asiakkaan tarpeisiin ja toiveisiin. Ohjaaja, asiakaslähtöisyys ja sisältö ovat terveyttä edistävän ohjelman perustus, jotta tavoite, päämäärä ja tulos saavutetaan.
Ann Wilcockin, “An Occupational Perspective Of Health”, toimii opinnäytetyön perus-tana ja teoreettisena viitekehyksenä, joka on toimintaterapeuttinen näkökulma terveydes-tä.
Tulokset koottiin yhteen ja ne jakautuivat kuuteen luokkaan: menetelmä, asiakkaan nä-kökulma, suhde asiakkaaseen, johtajan lähestymistapa, viestintä/vuorovaikutus ja ympä-ristö. Tulosten pohjalta voimme päätellä, että kysymyksiin on saatu vastaukset ja tavoite on saavutettu. Tämä näkyy valittujen luokkien välisenä vuorovaikutuksena toisiinsa ja terveyttä edistävän ohjelman luominen onnistuu - tavoite, päämäärä ja tulos saavutetaan.
Ohjaajan ja asiakkaan muodostama kokonaisuus ja yhteistyö on terveyttä edistävän oh-jelman sisältö, ympäristö sekä viestintä asiakkaan ja ohjaajan välillä vaikuttavat sisältöön. Tämän takia asiakkaan näkökulma, ohjaajan lähestymistapa sekä suhde ohjaajan ja asiakkaan välillä ovat tärkeitä, jotta terveyttä edistävän ohjelman menetelmä hyödyttäisi asiakasta. Ohjaaja ja asiakas ovat terveyttä edistävän ohjelman tärkeimmät osat, ja yh-dessä heidän pitäisi koota ne toimintatavat, jotka parhaiten sopivat asiakkaan tarpeisiin ja toiveisiin. Ohjaaja, asiakaslähtöisyys ja sisältö ovat terveyttä edistävän ohjelman perustus, jotta tavoite, päämäärä ja tulos saavutetaan.