Lapsen turvallinen toistokatetrointi kotona
Hämelahti, Elina; Tulivuo, Noora (2012)
Hämelahti, Elina
Tulivuo, Noora
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304234833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304234833
Tiivistelmä
Toistokatetroinnilla tarkoitetaan virtsarakon tyhjentämistä katetrin avulla säännöllisesti. Lapsilla toistokatetroinnin syynä on yleensä neurogeeninen rakko, jonka ensisijainen hoitomuoto toistokatetrointi on. Toistokatetroinnilla pyritään säilyttämään munuaistoiminta normaalina, ehkäisemään virtsarakon vaurioita ja virtsatieinfektioita sekä mahdollistamaan hyvä sosiaalinen elämä neurogeenisesta rakosta huolimatta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä Pirkanmaan sairaanhoitopiiriin hoitohenkilökunnan käyttöön ohjekansio vanhempien ohjaukseen 3-6-vuotiaan lapsensa toistokatetroinnissa kotona. Vanhemmat voivat tutustua ohjekansioon myös itsenäisesti ja heidän on mahdollista saada ohjekansiosta tai sen osista kopioita. Opinnäytetyön tavoitteena oli auttaa hoitohenkilökuntaa ohjauksen toteutuksessa niin, että vanhemmat oppivat toistokatetroimaan lapsensa turvallisesti lapsensa kasvua ja kehitystä tukien.
Opinnäytetyön menetelmänä oli tuotokseen painottuva opinnäytetyö. Opinnäytetyön tuotoksena tehtiin ohjekansio, joka edistää lapsen turvallista toistokatetrointia ja antaa vanhemmille valmiuksia ottaa lastaan mukaan toistokatetrointiin lapsen kehitystaso huomioiden. Turvallisuus jaoteltiin työssä ulkoiseen ja sisäiseen turvallisuuteen, jolloin turvallisuuden näkökulma on laaja, eikä korosta vain toistokatetroinnin teknistä toteutusta. Työssä käsiteltiin myös toistokatetroinnin ohjausta, jossa korostettiin kirjallisten ohjeiden merkitystä ohjauksessa.
Kehittämisideoiksi nousivat taloudellisesta tuesta tehtävä ohjausmateriaali sekä laadullinen tutkimus vanhempien kokemuksista saamastaan toistokatetrointiohjauksesta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä Pirkanmaan sairaanhoitopiiriin hoitohenkilökunnan käyttöön ohjekansio vanhempien ohjaukseen 3-6-vuotiaan lapsensa toistokatetroinnissa kotona. Vanhemmat voivat tutustua ohjekansioon myös itsenäisesti ja heidän on mahdollista saada ohjekansiosta tai sen osista kopioita. Opinnäytetyön tavoitteena oli auttaa hoitohenkilökuntaa ohjauksen toteutuksessa niin, että vanhemmat oppivat toistokatetroimaan lapsensa turvallisesti lapsensa kasvua ja kehitystä tukien.
Opinnäytetyön menetelmänä oli tuotokseen painottuva opinnäytetyö. Opinnäytetyön tuotoksena tehtiin ohjekansio, joka edistää lapsen turvallista toistokatetrointia ja antaa vanhemmille valmiuksia ottaa lastaan mukaan toistokatetrointiin lapsen kehitystaso huomioiden. Turvallisuus jaoteltiin työssä ulkoiseen ja sisäiseen turvallisuuteen, jolloin turvallisuuden näkökulma on laaja, eikä korosta vain toistokatetroinnin teknistä toteutusta. Työssä käsiteltiin myös toistokatetroinnin ohjausta, jossa korostettiin kirjallisten ohjeiden merkitystä ohjauksessa.
Kehittämisideoiksi nousivat taloudellisesta tuesta tehtävä ohjausmateriaali sekä laadullinen tutkimus vanhempien kokemuksista saamastaan toistokatetrointiohjauksesta.