Gemilo Social - oppimisen ja opettamisen ympäristönä
Pöntiö, Inga; Jeskanen, Kirsi; Laakso, Minna; Partanen, Matti; Rautio, Kimmo; Seppälä, Janne (2013)
Pöntiö, Inga
Jeskanen, Kirsi
Laakso, Minna
Partanen, Matti
Rautio, Kimmo
Seppälä, Janne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304184586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304184586
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli kuvailla ja arvioida Gemilo Social oppimisympäristöä ja selvittää sen mahdollisuuksia opettajaopiskelijan opintoihin kiinnittymisessä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa oppimisympäristön kehittymiseksi. Oppimisympäristön on havaittu vaikuttavan osaltaan opiskelijan opintoihin kiinnittymiseen. Gemilo Social on oppimisalustaksi suunniteltu sosiaaliseen mediaan suuntautunut internetselaimella käytettävä ympäristö. Aiempaa tutkimustietoa Gemilo Social oppimisympäristön käytöstä opiskelussa ei ole.
Aineisto koottiin keväällä 2013 haastatellen kuutta verkkopainotteisessa koulutuksessa olevaa opettajaopiskelijaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti Gemilo Social oppimisympäristönä siinä muodossa kuin se opettajaksi Tampereena ammatillisessa opettajakorkeakoulussa opiskelevilla oli käytössä. Opettajan pedagogisissa opinnoissa Gemilo Social käyttöympäristöä käytettiin pienryhmätyöskentelyyn. Työn tilaajana oli Tampereen ammattikorkeakoulu.
Kokemusten mukaan Gemilo Social koettiin pääsääntöisesti toimivana oppimisen ympäristönä, mutta kehittämistarpeitakin löydettiin. Oppimisympäristön suoravalintapolkujen puute koettiin eniten työskentelyä hidastavaksi. Reaaliaikainen keskustelu ei ole ollut toimivaa, mutta alustan nähtiin sopivan hyvin kommenttien kirjoittamiseen. Aineistojen teossa valmiin tekstin editointi oli hidasta. Opetustyökaluna Gemilo Social toimi lähinnä tehtävien asettamisen ja palauttamisen osalta. Oppimiseen kiinnittymiseen Gemilo Social ympäristöä hyödyntäen edellyttäisi oman yksityisen sivuston luomisen, henkilökohtaisen opetussuunnitelman, portfolion ja arviointi osioiden luomisen tai käyttämisen mahdollistamista.
Aineisto koottiin keväällä 2013 haastatellen kuutta verkkopainotteisessa koulutuksessa olevaa opettajaopiskelijaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti Gemilo Social oppimisympäristönä siinä muodossa kuin se opettajaksi Tampereena ammatillisessa opettajakorkeakoulussa opiskelevilla oli käytössä. Opettajan pedagogisissa opinnoissa Gemilo Social käyttöympäristöä käytettiin pienryhmätyöskentelyyn. Työn tilaajana oli Tampereen ammattikorkeakoulu.
Kokemusten mukaan Gemilo Social koettiin pääsääntöisesti toimivana oppimisen ympäristönä, mutta kehittämistarpeitakin löydettiin. Oppimisympäristön suoravalintapolkujen puute koettiin eniten työskentelyä hidastavaksi. Reaaliaikainen keskustelu ei ole ollut toimivaa, mutta alustan nähtiin sopivan hyvin kommenttien kirjoittamiseen. Aineistojen teossa valmiin tekstin editointi oli hidasta. Opetustyökaluna Gemilo Social toimi lähinnä tehtävien asettamisen ja palauttamisen osalta. Oppimiseen kiinnittymiseen Gemilo Social ympäristöä hyödyntäen edellyttäisi oman yksityisen sivuston luomisen, henkilökohtaisen opetussuunnitelman, portfolion ja arviointi osioiden luomisen tai käyttämisen mahdollistamista.