Johtamisen haasteet ja mahdollisuudet pankki X:n organisaatiomallissa
Forbes, Sarah (2013)
Forbes, Sarah
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304094201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304094201
Tiivistelmä
Yritykset joutuvat ajoittain muuttamaan palvelukonseptejaan ympäristön asettamien muutospaineiden takia. Merkittävät muutokset palvelujen tarjonnassa saattavat vaatia yrityksiltä toiminta- ja johtamismallien muuttamista sekä rakenteellisia organisaatiomuutoksia. Muuttuneeseen organisaatiomalliin tulisi sopeuttaa sitä tukeva johtamistapa, jotta organisaatio toimisi mahdollisimman tuottavasti sekä liiketaloudellisin luvuin mitattaessa että käytännön tasolla. Johtamismallin muuttuminen vaikuttaa usein esimiesrakenteisiin sekä esimies-alais-suhteisiin.
Opinnäytetyön toimeksiantaja pankki X on yksi Suomen finanssialan suurimmista toimijoista. Toimeksiannon lähtökohtana oli pankki X:ssä keväällä 2012 tehty rakenteellinen organisaatiomuutos, jonka seurauksesta organisaation johtamismalli muuttui. Uuden organisaatiomallin myötä pankki siirtyi konttorikeskeisestä aluejaosta tehtäväsegmentteihin perustuvaan linjamalliin, jossa henkilöasiakasliiketoiminta jakautuu kolmeen päälinjaan: myynti ja asiakkuudet, uudet asiakkaat sekä verkoston palvelu. Pankin uusi organisaatiomalli mukailee linjaorganisaatiota, mutta monijohtajuus tuo organisaatioon matriisiorganisaation piirteitä.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville pankki X:ssä käytettävän johtamismallin haasteet ja mahdollisuudet esimiesten sekä työntekijöiden näkökulmista katsottuina. Työ on rajattu koskemaan pankki X:n henkilöasiakasliiketoimintaa sekä Helsingin keskusta – alueen konttoreita. Tutkimuksen tuloksien on tarkoitus edesauttaa yritystä uuden organisaatiomallin jalkauttamisessa sekä selkeyttää uuden organisaatiomallin tuomat edut ja johtamiseen liittyvät haasteet. Pankki X:ssä ei ole aikaisemmin tutkittu uuden toiminta- ja johtamismallin vaikutuksia esimiesten ja työntekijöiden näkökulmista, jonka vuoksi toimeksiantaja koki tutkittavan aiheen mielekkääksi.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää. Aineisto kerättiin tekemällä esimiehille ja työntekijöille puolistrukturoidut teemahaastattelut. Sekä esimiehille että työntekijöille oli omat teema-aiheensa sekä niihin liittyvät kysymykset. Yksilöhaastattelut tapahtuivat haastateltavien työpaikoilla heille luonnollisissa olosuhteissa. Tutkimuksen kohderyhmäksi valikoitiin pankki X:n Helsingin keskusta – alueen kolme linjaesimiestä, yksi konttorinjohtaja sekä kaksitoista alueen työntekijää.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että suurimpina uuden johtamismallin haasteina koettiin etäjohtamisen haasteet sekä monijohtajuudesta syntyvä ajoittainen epäselvyys työntekijöiden keskuudessa. Esimiesten vastauksista nousi esille muun muassa ristiriitatilanteet esimiesten vastuu- ja johtamisalueiden suhteen. Positiivisina vaikutuksina ja mahdollisuuksina johtamismallin suhteen nousi tutkimuksessa esille muun muassa toiminnan tehokkuus, kohdennettu esimiestyö sekä asiakaskohtaamisten laadun parantaminen. Kahden eri näkökulman tutkiminen toi esille osittain näkemyksien yhtäläisyyksiä, mutta myös tarkasteltavia eroavaisuuksia.
Opinnäytetyön toimeksiantaja pankki X on yksi Suomen finanssialan suurimmista toimijoista. Toimeksiannon lähtökohtana oli pankki X:ssä keväällä 2012 tehty rakenteellinen organisaatiomuutos, jonka seurauksesta organisaation johtamismalli muuttui. Uuden organisaatiomallin myötä pankki siirtyi konttorikeskeisestä aluejaosta tehtäväsegmentteihin perustuvaan linjamalliin, jossa henkilöasiakasliiketoiminta jakautuu kolmeen päälinjaan: myynti ja asiakkuudet, uudet asiakkaat sekä verkoston palvelu. Pankin uusi organisaatiomalli mukailee linjaorganisaatiota, mutta monijohtajuus tuo organisaatioon matriisiorganisaation piirteitä.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville pankki X:ssä käytettävän johtamismallin haasteet ja mahdollisuudet esimiesten sekä työntekijöiden näkökulmista katsottuina. Työ on rajattu koskemaan pankki X:n henkilöasiakasliiketoimintaa sekä Helsingin keskusta – alueen konttoreita. Tutkimuksen tuloksien on tarkoitus edesauttaa yritystä uuden organisaatiomallin jalkauttamisessa sekä selkeyttää uuden organisaatiomallin tuomat edut ja johtamiseen liittyvät haasteet. Pankki X:ssä ei ole aikaisemmin tutkittu uuden toiminta- ja johtamismallin vaikutuksia esimiesten ja työntekijöiden näkökulmista, jonka vuoksi toimeksiantaja koki tutkittavan aiheen mielekkääksi.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää. Aineisto kerättiin tekemällä esimiehille ja työntekijöille puolistrukturoidut teemahaastattelut. Sekä esimiehille että työntekijöille oli omat teema-aiheensa sekä niihin liittyvät kysymykset. Yksilöhaastattelut tapahtuivat haastateltavien työpaikoilla heille luonnollisissa olosuhteissa. Tutkimuksen kohderyhmäksi valikoitiin pankki X:n Helsingin keskusta – alueen kolme linjaesimiestä, yksi konttorinjohtaja sekä kaksitoista alueen työntekijää.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että suurimpina uuden johtamismallin haasteina koettiin etäjohtamisen haasteet sekä monijohtajuudesta syntyvä ajoittainen epäselvyys työntekijöiden keskuudessa. Esimiesten vastauksista nousi esille muun muassa ristiriitatilanteet esimiesten vastuu- ja johtamisalueiden suhteen. Positiivisina vaikutuksina ja mahdollisuuksina johtamismallin suhteen nousi tutkimuksessa esille muun muassa toiminnan tehokkuus, kohdennettu esimiestyö sekä asiakaskohtaamisten laadun parantaminen. Kahden eri näkökulman tutkiminen toi esille osittain näkemyksien yhtäläisyyksiä, mutta myös tarkasteltavia eroavaisuuksia.