Kehityskeskustelut osana osaamisen kehittämistä ja esimies-alaisviestintää
Silvasti, Emmi (2013)
Silvasti, Emmi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303253616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303253616
Tiivistelmä
Henkilöstö ja sen osaaminen ovat yrityksen tärkeimpiä voimavaroja, minkä vuoksi niiden kehittäminen on oleellinen osa esimiestyötä. Eräs tapa kehittää henkilöstön osaamista ja työhön sitoutumista on kehityskeskustelu, jossa esimies ja alainen käyvät luottamuksellisesti läpi menneitä työsuorituk- sia, tulevia tavoitteita ja kehittämiskohteita sekä antavat palautetta toisilleen. Kehityskeskustelusta saatavat hyödyt koskettavat esimiehen ja alaisen lisäksi koko yritystä.
Tässä opinnäytetyössä käsitellään kehityskeskustelun kokonaisuutta osana henkilöstön osaamisen kehittämistä ja esimies-alaisviestintää. Työn alkuosa sisältää teoriatietoa, kun taas loppuosassa keskitytään tutkimukseen, joka tehtiin yhteistyössä Kuopion kaupungin terveydenhoitoyksikön kanssa. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena, ja siinä pyrittiin selvittämään kehityskeskustelujen merkitystä, hyödyllisyyttä, sisältöä ja kehitystarpeita. Teemahaastatteluihin osallistui kuusi vapaaehtoista koulu- tai opiskeluterveydenhoitajaa. Tämän lisäksi tutkimuksen pohjaksi haastateltiin palveluesimiestä, joka kertoi yksikön kehityskeskusteluprosessin taustoista.
Tutkimustulosten perusteella kehityskeskustelu koettiin tärkeäksi ja hyödylliseksi. Kehityskeskustelua pidettiin sopivan vapaamuotoisena tilaisuutena, jossa työntekijän ja esimiehen väliset roolit olivat tasapuoliset ja työntekijä tuli kuulluksi. Osa-alueita, joita pidettiin mahdollisina kehityskohteina, olivat kehityskeskusteluihin valmistautuminen keskustelulomaketta soveltamalla sekä jälkiseuranta ja dokumentoinnin hyödyntäminen.
Toimivan kehityskeskustelukäytännön avulla on mahdollisuus vaikuttaa henkilöstön työhyvinvointiin. Yhteydenpito, työntekijöiden osallistumismahdollisuus päätöksentekoon ja palautteen saaminen luovat arvostuksen tunnetta sekä parantavat työtyytyväisyyttä.
Tässä opinnäytetyössä käsitellään kehityskeskustelun kokonaisuutta osana henkilöstön osaamisen kehittämistä ja esimies-alaisviestintää. Työn alkuosa sisältää teoriatietoa, kun taas loppuosassa keskitytään tutkimukseen, joka tehtiin yhteistyössä Kuopion kaupungin terveydenhoitoyksikön kanssa. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena, ja siinä pyrittiin selvittämään kehityskeskustelujen merkitystä, hyödyllisyyttä, sisältöä ja kehitystarpeita. Teemahaastatteluihin osallistui kuusi vapaaehtoista koulu- tai opiskeluterveydenhoitajaa. Tämän lisäksi tutkimuksen pohjaksi haastateltiin palveluesimiestä, joka kertoi yksikön kehityskeskusteluprosessin taustoista.
Tutkimustulosten perusteella kehityskeskustelu koettiin tärkeäksi ja hyödylliseksi. Kehityskeskustelua pidettiin sopivan vapaamuotoisena tilaisuutena, jossa työntekijän ja esimiehen väliset roolit olivat tasapuoliset ja työntekijä tuli kuulluksi. Osa-alueita, joita pidettiin mahdollisina kehityskohteina, olivat kehityskeskusteluihin valmistautuminen keskustelulomaketta soveltamalla sekä jälkiseuranta ja dokumentoinnin hyödyntäminen.
Toimivan kehityskeskustelukäytännön avulla on mahdollisuus vaikuttaa henkilöstön työhyvinvointiin. Yhteydenpito, työntekijöiden osallistumismahdollisuus päätöksentekoon ja palautteen saaminen luovat arvostuksen tunnetta sekä parantavat työtyytyväisyyttä.