Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun hakumarkkinoinnin trenditutkimus 2000-2009
Tissari, Henna (2013)
Tissari, Henna
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303233580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303233580
Tiivistelmä
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulussa on tehty vuosina 2000-2009 kevään yhteishaun pääsykokeiden yhteydessä hakumarkkinointikyselyitä, joita ei ole missään vaiheessa verrattu toisiinsa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli etsiä vuosien 2000-2009 hakumarkkinointikyselyistä trendiä tai trendejä. Hakumarkkinointikyselyiden lisäksi työssä tutustuttiin erilaisiin indekseihin, joiden avulla markkinoinnin onnistumista ja tavoittavuutta voitaisiin mitata.
Opinnäytetyössä haluttiin selvittää suosituimmat tiedonsaantikanavat, joiden kautta hakijat saivat tietoa Kemi-Tornion ammattikorkeakoulusta. Opinnäytetyön teoriaan sisällytettiin lyhyesti markkinointi ja markkinointitutkimus. Hakumarkkinointikyselyjen sisällöt tutkittiin vertaamalla niiden muutoksia ja analysoimalla tarkemmin poikkeavia vuosia tiedonsaantikanavien osalta.
Opinnäytetyön aineistona toimi Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun viestintä- ja markkinointiopalveluiden keräämä materiaali keväiden 2000-2009 välillä toteutetuista hakumarkkinointikyselyistä. Tutkimusmateriaali käytiin lävitse, jonka jälkeen kokosin yhteenvetona keskeisimmät tiedonsaantikanavat Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun markkinoinnista.
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun hakumarkkinointikyselyistä saatu materiaali oli runsasta, mutta valitettavaa on se, etteivät kyselyyn olleet vastanneet kaikki alun perin ammattikorkeakouluun hakeneet. Tiedonsaantikanavien merkitys vaihteli suhteellisen vähän vuodesta toiseen, ja itsenäisen tiedonhaun merkitys on enemmän korostunut 2000-luvun alusta vuoteen 2009.
Opinnäytetyössä haluttiin selvittää suosituimmat tiedonsaantikanavat, joiden kautta hakijat saivat tietoa Kemi-Tornion ammattikorkeakoulusta. Opinnäytetyön teoriaan sisällytettiin lyhyesti markkinointi ja markkinointitutkimus. Hakumarkkinointikyselyjen sisällöt tutkittiin vertaamalla niiden muutoksia ja analysoimalla tarkemmin poikkeavia vuosia tiedonsaantikanavien osalta.
Opinnäytetyön aineistona toimi Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun viestintä- ja markkinointiopalveluiden keräämä materiaali keväiden 2000-2009 välillä toteutetuista hakumarkkinointikyselyistä. Tutkimusmateriaali käytiin lävitse, jonka jälkeen kokosin yhteenvetona keskeisimmät tiedonsaantikanavat Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun markkinoinnista.
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun hakumarkkinointikyselyistä saatu materiaali oli runsasta, mutta valitettavaa on se, etteivät kyselyyn olleet vastanneet kaikki alun perin ammattikorkeakouluun hakeneet. Tiedonsaantikanavien merkitys vaihteli suhteellisen vähän vuodesta toiseen, ja itsenäisen tiedonhaun merkitys on enemmän korostunut 2000-luvun alusta vuoteen 2009.