Osaamisen johtaminen ja ammatillisen opettajan kvalifikaatiot : Case:Savon koulutuskuntayhtymä, hotelli-, ravintola- ja cateringala
Lilja, Lauri (2013)
Lilja, Lauri
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303193424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303193424
Tiivistelmä
Nopeasti uudistuvassa ja muuttuvassa työelämässä henkilöstön osaamisen merkitys organisaation kilpailukyvyn ylläpitämisessä on entisestään kasvanut. Yhä suurempaan rooliin nousee organisaatioiden kumuloitunut ydinosaaminen, jonka avulla organisaatiot voivat kasvattaa kilpailuetuaan kovenevilla palvelutuotannon markkinoilla. Osaamispääoma on koulutusorganisaation keskeisin voimavara. Työelämän muutokset asettavat koulutusorganisaatioille entistä enemmän haasteita vastata uudistuviin ammattitaitovaatimuksiin. Organisaatioissa jo olemassa oleva osaaminen ei ole enää riittävää, vaan osaamisen kehittämisprosessien hallinta nousee kriittiseksi menestystekijäksi. Osaamisen johtamisprosessien tärkeimpänä tehtävänä on turvata organisaation jatkuva kehittyminen.
Tässä opinnäytetyössä osaamisen johtamisen teemaa lähestytään ammatillisen opettajan asiantuntijuusosa-alueiden, kvalifikaatioiden näkökulmasta. Ammatillisen opettajan asiantuntijuus koostuu neljästä kvalifikaatio-osa-alueesta: substanssiosaamisen-, pedagogisen osaamisen-, kehittä-misosaamisen sekä työyhteisöosaamisen osa-alueet. Näiden kaikkien opettajan asiantuntijuuden osaamisalueiden kehittäminen on ensiarvoisen tärkeää koulutusorganisaation kilpailukyvyn säilyttämisen kannalta. Asiantuntijaorganisaatiossa henkilöstön osaamistarpeiden määrittäminen tapahtuu vision, strategian ja kehittämisohjelmien kautta. Osaamisen johtaminen on keino tehdä strategiaa näkyvämmäksi organisaation eri tasoilla. Koulutusorganisaatioissa osaamisen johtaminen tulisikin nostaa johtamisen painopistealueeksi.
Tämän tutkimuksen empiirisen osan tarkoituksena on selvittää osaamisen johtamisen nykytilaa Savon koulutuskuntayhtymän hotelli-, ravintola- ja cateringalalla. Tutkimuksen avulla selvitetään myös koulutusyksikön ammatillisten opettajien käsityksiä osaamisesta ja osaamisvajeista opettajien kvalifikaatioalueilla. Tutkimuksen avulla pyritään selvittämään yksikön osaamisen johtamisen kehittämiskohteita.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että hotelli-, ravintola- ja cateringalan koulutusyksikössä vallitsee kehittämismyönteinen ilmapiiri. Kuitenkin yksikön esimiesten tulee antaa selvä signaali ja avaus osaamiskeskustelun käynnistämiseen koko yksikön, tiimien ja yksilöiden tasolla. Yksikössä tulevaisuuden osaamistarpeita tulee kartoittaa ja ennakoida systemaattisemmin. Osaamisen kartoittamisen tulee lähteä koko organisaation vision, strategian ja tavoiteohjelmien kautta.
Tässä opinnäytetyössä osaamisen johtamisen teemaa lähestytään ammatillisen opettajan asiantuntijuusosa-alueiden, kvalifikaatioiden näkökulmasta. Ammatillisen opettajan asiantuntijuus koostuu neljästä kvalifikaatio-osa-alueesta: substanssiosaamisen-, pedagogisen osaamisen-, kehittä-misosaamisen sekä työyhteisöosaamisen osa-alueet. Näiden kaikkien opettajan asiantuntijuuden osaamisalueiden kehittäminen on ensiarvoisen tärkeää koulutusorganisaation kilpailukyvyn säilyttämisen kannalta. Asiantuntijaorganisaatiossa henkilöstön osaamistarpeiden määrittäminen tapahtuu vision, strategian ja kehittämisohjelmien kautta. Osaamisen johtaminen on keino tehdä strategiaa näkyvämmäksi organisaation eri tasoilla. Koulutusorganisaatioissa osaamisen johtaminen tulisikin nostaa johtamisen painopistealueeksi.
Tämän tutkimuksen empiirisen osan tarkoituksena on selvittää osaamisen johtamisen nykytilaa Savon koulutuskuntayhtymän hotelli-, ravintola- ja cateringalalla. Tutkimuksen avulla selvitetään myös koulutusyksikön ammatillisten opettajien käsityksiä osaamisesta ja osaamisvajeista opettajien kvalifikaatioalueilla. Tutkimuksen avulla pyritään selvittämään yksikön osaamisen johtamisen kehittämiskohteita.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että hotelli-, ravintola- ja cateringalan koulutusyksikössä vallitsee kehittämismyönteinen ilmapiiri. Kuitenkin yksikön esimiesten tulee antaa selvä signaali ja avaus osaamiskeskustelun käynnistämiseen koko yksikön, tiimien ja yksilöiden tasolla. Yksikössä tulevaisuuden osaamistarpeita tulee kartoittaa ja ennakoida systemaattisemmin. Osaamisen kartoittamisen tulee lähteä koko organisaation vision, strategian ja tavoiteohjelmien kautta.