Palveluiden visuaalinen markkinointi : Hääkansio: case Puijon Maja
Siippainen, Henna (2013)
Siippainen, Henna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303183416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303183416
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on luoda toimiva, sekä asiakkaita että henkilökuntaa hyödyttävä hääkansio Puijon Huippu Oy:lle, tarkemmin Hotelli Puijon Majalle. Hääkansiota käytetään informaatiopakettina asiakkaille, jotka haluavat viettää hääjuhlansa juuri Puijon Majan tiloissa. Kansio sisältää tarpeellista tietoa häiden järjestämisestä ja informaatiota yrityksen tarjoamista palveluista. Hääkansio toimii myös apuna henkilökunnalle erilaisissa asiakastapaamisissa häiden järjestelyihin liittyen. Hääkansion päätarkoituksena on olla myynnin apuväline ja edesauttaa palveluiden myyntiä.
Palveluiden myynti asettaa haasteita yritykselle, sillä palvelut ovat abstrakteja tuotteita. Koska ne muodostuvat juuri tapahtumahetkellä, palvelutuote täytyy kuvitella ennakkoon. Puijon Majalle toivottiin myynnin välinettä, joka konkretisoisi tarjolla olevia mahdollisuuksia, loisi asiakkaalle mielikuvia, toisi esimakua hääjuhlan tunnelmasta ja näin tukisi asiakkaan ostopäätöstä.
Opinnäytetyöni koostuu teoriaosuudesta ja hääkansiosta. Teoriaosuuteni pääpaino on palveluiden markkinoinnissa, sen asiakaslähtöisyydessä sekä myynnissä. Visuaalinen markkinointi ja mielikuvamarkkinointi ovat myös osana kokonaisuutta. Lisäksi näin tarpeelliseksi käsitellä yrityksen visuaalista identiteettiä, johon kuuluu yrityksen mainonnassa käyttämät värit sekä logo.
Opinnäytetyöni on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa luon ikään kuin uuden tuotteen, jota kehitän paremmaksi keräämäni palautteen pohjalta. Kerron opinnäytetyössäni hääkansion tekoprosessin aina suunnittelusta lopputulokseen. Itse hääkansiosta opinnäytetyössäni on liitteenä vain muutamia osuuksia toimeksiantajani toiveiden mukaisesti.
Palveluiden myynti asettaa haasteita yritykselle, sillä palvelut ovat abstrakteja tuotteita. Koska ne muodostuvat juuri tapahtumahetkellä, palvelutuote täytyy kuvitella ennakkoon. Puijon Majalle toivottiin myynnin välinettä, joka konkretisoisi tarjolla olevia mahdollisuuksia, loisi asiakkaalle mielikuvia, toisi esimakua hääjuhlan tunnelmasta ja näin tukisi asiakkaan ostopäätöstä.
Opinnäytetyöni koostuu teoriaosuudesta ja hääkansiosta. Teoriaosuuteni pääpaino on palveluiden markkinoinnissa, sen asiakaslähtöisyydessä sekä myynnissä. Visuaalinen markkinointi ja mielikuvamarkkinointi ovat myös osana kokonaisuutta. Lisäksi näin tarpeelliseksi käsitellä yrityksen visuaalista identiteettiä, johon kuuluu yrityksen mainonnassa käyttämät värit sekä logo.
Opinnäytetyöni on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa luon ikään kuin uuden tuotteen, jota kehitän paremmaksi keräämäni palautteen pohjalta. Kerron opinnäytetyössäni hääkansion tekoprosessin aina suunnittelusta lopputulokseen. Itse hääkansiosta opinnäytetyössäni on liitteenä vain muutamia osuuksia toimeksiantajani toiveiden mukaisesti.