Eteläsavolaiset yritykset tutuiksi venäläisille matkailijoille ”Parhaat reseptit Mikkelin seudulta" -vihon avulla
Parkkinen, Nina (2013)
Parkkinen, Nina
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303183414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303183414
Tiivistelmä
Venäläiset matkailijat ovat Suomessa vierailevista ulkomaalaisista suurin ryhmä; joka toinen ulkomainen
matkailija on venäläinen. Venäläiset käyttävät Suomessa ollessaan runsaasti rahaa elintarvikkeisiin. He
luottavat suomalaisiin elintarvikkeisiin eniten ulkomaisista ruokatuotteista ja vievät niitä paljon myös
mukanaan tuliaisina kotimaahansa palatessaan. Venäläisille ruoka ja ruuanlaitto ovat tärkeitä asioita,ruuasta ja juomasta halutaan nauttia ja monesti kuulee venäläisen sanovan, että ruoka on elämä. Tutkimusten mukaan venäläiset kuitenkin jättävät monia tuotteita ostamatta sen takia, ettei heillä ole tietoa sisällöstä ja raaka-aineista, koska tuoteselostukset ovat pääosin suomeksi, jota he eivät ymmärrä. Näin
ollen mm. paikallisten elintarvikeyritysten tuotteet eivät päädy venäläisten ostoskoreihin, vaikka paikalliset
erikoisuudet saattaisivat heitä kiinnostaa. Pienillä elintarvikealan yrityksillä on rajalliset resurssit
panostaa venäläisille suunnattuun markkinointiin, saati sitten laajentaa toimintaansa Venäjän vientiin.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö kuuluu osaksi Ruuan ympäristöystävällisyyden ja paikallisuuden viestintä matkailukontekstissa (FoodRus) -hanketta. Hankkeen yhtenä tavoitteena oli kehittää ratkaisuja eteläsavolaisten pienten elintarvike-, ruokapalvelu- ja matkailuyritysten tunnettavuuden lisäämiseksi venäläisille matkailijoille.
Opinnäytetyössä kehitettiin yhteistyössä hankkeen yrittäjien kanssa venäjänkielinen reseptivihko /yritysopas, jonka avulla yritykset pääsivät esittelemään tuotteitaan ja yritystään
venäläisille matkailijoille ja näin lisäämään tunnettavuuttaan. Lisäksi opinnäytetyössä toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen kysely matkailijoille. Kyselyssä selvitettiin mm. venäläisten elintarvikkeiden hankintatapoja Suomessa sekä elintarvikkeiden vientiä tuliaisiksi ja mielipiteitä reseptivihkosta.
Reseptivihko sai positiivista palautetta niin yrittäjiltä kuin venäläisiltä matkailijoiltakin. Tutkimustulokset tukivat hyvin aikaisempia tutkimuksia ja tuottivat ajankohtaista ja tarpeellista tietoa venäläisten matkailijoiden
tuliaisiksi viemistä elintarvikkeista. Näiden tietojen avulla yritysten on mahdollista miettiä jatkosuunnitelmia tunnettavuutensa lisäämiseksi.
matkailija on venäläinen. Venäläiset käyttävät Suomessa ollessaan runsaasti rahaa elintarvikkeisiin. He
luottavat suomalaisiin elintarvikkeisiin eniten ulkomaisista ruokatuotteista ja vievät niitä paljon myös
mukanaan tuliaisina kotimaahansa palatessaan. Venäläisille ruoka ja ruuanlaitto ovat tärkeitä asioita,ruuasta ja juomasta halutaan nauttia ja monesti kuulee venäläisen sanovan, että ruoka on elämä. Tutkimusten mukaan venäläiset kuitenkin jättävät monia tuotteita ostamatta sen takia, ettei heillä ole tietoa sisällöstä ja raaka-aineista, koska tuoteselostukset ovat pääosin suomeksi, jota he eivät ymmärrä. Näin
ollen mm. paikallisten elintarvikeyritysten tuotteet eivät päädy venäläisten ostoskoreihin, vaikka paikalliset
erikoisuudet saattaisivat heitä kiinnostaa. Pienillä elintarvikealan yrityksillä on rajalliset resurssit
panostaa venäläisille suunnattuun markkinointiin, saati sitten laajentaa toimintaansa Venäjän vientiin.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö kuuluu osaksi Ruuan ympäristöystävällisyyden ja paikallisuuden viestintä matkailukontekstissa (FoodRus) -hanketta. Hankkeen yhtenä tavoitteena oli kehittää ratkaisuja eteläsavolaisten pienten elintarvike-, ruokapalvelu- ja matkailuyritysten tunnettavuuden lisäämiseksi venäläisille matkailijoille.
Opinnäytetyössä kehitettiin yhteistyössä hankkeen yrittäjien kanssa venäjänkielinen reseptivihko /yritysopas, jonka avulla yritykset pääsivät esittelemään tuotteitaan ja yritystään
venäläisille matkailijoille ja näin lisäämään tunnettavuuttaan. Lisäksi opinnäytetyössä toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen kysely matkailijoille. Kyselyssä selvitettiin mm. venäläisten elintarvikkeiden hankintatapoja Suomessa sekä elintarvikkeiden vientiä tuliaisiksi ja mielipiteitä reseptivihkosta.
Reseptivihko sai positiivista palautetta niin yrittäjiltä kuin venäläisiltä matkailijoiltakin. Tutkimustulokset tukivat hyvin aikaisempia tutkimuksia ja tuottivat ajankohtaista ja tarpeellista tietoa venäläisten matkailijoiden
tuliaisiksi viemistä elintarvikkeista. Näiden tietojen avulla yritysten on mahdollista miettiä jatkosuunnitelmia tunnettavuutensa lisäämiseksi.