Sähköisten kuluttajapalveluiden käytettävyyden kehittäminen : case: Jyväskylän Energian verkkosivut
Hiltunen, Mikko (2013)
Hiltunen, Mikko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303143335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303143335
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa käytettävyystutkimus Jyväskylän Energianverkkosivuille. Verkkosivut ovat pääasiassa tarkoitettu asiakkaille, jotka etsivät tietoa Jyväskylän Energiasta ja sen palveluista. Lisäksi asiakkaat voivat tehdä sopimuksia verkkosivujen palveluiden kautta.
Kirjallisuudesta etsittiin tietoa ihmisen ja koneen vuorovaikutuksesta, käytettävyydestä, ihmisen psykologiasta ja käyttäjälähtöisestä suunnittelusta. Työssä käsiteltiin ihmisen ominaisuuksia ja käytettävyyttä. Lisäksi perehdyttiin siihen, kuinka käytettävyystutkimus suunnitellaan ja toteutetaan, sekä kuinka saatu aineisto analysoidaan.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista käytettävyystutkimusta. Käytettävyystutkimus suoritettiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun käytettävyyslaboratoriossa, jossa tallennettiin koehenkilöiden silmien liike, ääni ja videokuva. Verkkosivujen käytettävyyttä testattiin neljän tehtävän avulla, jotka suorittivat neljä koehenkilöä. Lisäksi opinnäytetyössä analysoitiin tyytyväisyyskysely, joka toteutettiin Jyväskylän Energian verkkosivuilla vuoden 2012 alussa.
Tuloksien analysointi on jaettu kahteen osaan. Käytettävyystutkimuksesta saatu aineisto on ensisijainen analysoinnin kohde ja tyytyväisyyskyselyn tulokset oli tarkoitettu tukemaan käytettävyystutkimuksen tuloksia. Käytettävyystutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää rakentaessa uusia verkkosivuja. Lisäksi käytettävyystutkimus tuo esiin käytettävyyteen liittyviä haasteita ja ratkaisuja, joita voi hyödyntää jatkossa muissakin projekteissa.
Kuluttajakäyttäytyminen on siirtymässä väistämättömästi verkkoon, jonka vuoksi on tärkeää kehittää kuluttajille tarkoitettuja sähköisiä palveluita. Suurimpana haasteena ja kompastuskivenä yrityksen sähköisissä palveluissa koetaan useimmiten käytettävyys. Käytettävyyden kehittäminen on yritykselle parhaimmillaan hyvin kannattavaa.
Kirjallisuudesta etsittiin tietoa ihmisen ja koneen vuorovaikutuksesta, käytettävyydestä, ihmisen psykologiasta ja käyttäjälähtöisestä suunnittelusta. Työssä käsiteltiin ihmisen ominaisuuksia ja käytettävyyttä. Lisäksi perehdyttiin siihen, kuinka käytettävyystutkimus suunnitellaan ja toteutetaan, sekä kuinka saatu aineisto analysoidaan.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista käytettävyystutkimusta. Käytettävyystutkimus suoritettiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun käytettävyyslaboratoriossa, jossa tallennettiin koehenkilöiden silmien liike, ääni ja videokuva. Verkkosivujen käytettävyyttä testattiin neljän tehtävän avulla, jotka suorittivat neljä koehenkilöä. Lisäksi opinnäytetyössä analysoitiin tyytyväisyyskysely, joka toteutettiin Jyväskylän Energian verkkosivuilla vuoden 2012 alussa.
Tuloksien analysointi on jaettu kahteen osaan. Käytettävyystutkimuksesta saatu aineisto on ensisijainen analysoinnin kohde ja tyytyväisyyskyselyn tulokset oli tarkoitettu tukemaan käytettävyystutkimuksen tuloksia. Käytettävyystutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää rakentaessa uusia verkkosivuja. Lisäksi käytettävyystutkimus tuo esiin käytettävyyteen liittyviä haasteita ja ratkaisuja, joita voi hyödyntää jatkossa muissakin projekteissa.
Kuluttajakäyttäytyminen on siirtymässä väistämättömästi verkkoon, jonka vuoksi on tärkeää kehittää kuluttajille tarkoitettuja sähköisiä palveluita. Suurimpana haasteena ja kompastuskivenä yrityksen sähköisissä palveluissa koetaan useimmiten käytettävyys. Käytettävyyden kehittäminen on yritykselle parhaimmillaan hyvin kannattavaa.