Educational mobile game : math jump, from concept to a published title
Laine, Tatu (2013)
Laine, Tatu
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303123193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303123193
Tiivistelmä
Pelillistäminen on globaalisti kiinnostava kehitysalue, vaikka käytännön onnistuneita ratkaisuja on vähän. Pelillistämisellä katsotaan olevan monia hyötytarkoituksia perinteisen teollisuuden ja opetuksen alalla. Tämän mahdollisuuden innoittamana, opinnäytetyön toimeksiantaja NordicEdu Oy lähti kehittämään innovatiivista opetuspeliä 7 – 12 –vuotiaille lapsille.
Opetuspelin taustatutkimuksena luotiin katsaus perinteiseen peliteoriaan, pelillistämiseen ja liiketoimintamahdollisuuksiin aloittavan yrityksen NordicEdun näkökulmasta. Pohjatyöstä ja idean kehittelystä siirryttiin tuottamaan minimiversiota pelituotteesta, jolla voidaan mitata opetuspelin markkinapotentiaalia digitaalisissa jakelukanavissa ja mahdollisesta tuottaa rahaa.
Kehityksen aikana pelin asteittainen luova ja tekninen kehitystyö dokumentoitiin eri näkökulmista käytännön esimerkkejä käyttäen. Peli toteutettiin Unity3D-pelimoottorilla, joka on pienyrityksille tehokas työkalu interaktiivisten sisältöjen luomiseen alustariippumattomasti. Peliä myös koekäytettiin kohderyhmän kanssa, jonka palautteen perusteella peliä hiottiin ennen julkaisua.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyt ‘Math Jump’-matematiikan opetuspeli julkaistiin yleisimpien mobiililaitteiden digitaalisissa jakelukanavissa alkukeväästä 2013.
Opetuspelin taustatutkimuksena luotiin katsaus perinteiseen peliteoriaan, pelillistämiseen ja liiketoimintamahdollisuuksiin aloittavan yrityksen NordicEdun näkökulmasta. Pohjatyöstä ja idean kehittelystä siirryttiin tuottamaan minimiversiota pelituotteesta, jolla voidaan mitata opetuspelin markkinapotentiaalia digitaalisissa jakelukanavissa ja mahdollisesta tuottaa rahaa.
Kehityksen aikana pelin asteittainen luova ja tekninen kehitystyö dokumentoitiin eri näkökulmista käytännön esimerkkejä käyttäen. Peli toteutettiin Unity3D-pelimoottorilla, joka on pienyrityksille tehokas työkalu interaktiivisten sisältöjen luomiseen alustariippumattomasti. Peliä myös koekäytettiin kohderyhmän kanssa, jonka palautteen perusteella peliä hiottiin ennen julkaisua.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyt ‘Math Jump’-matematiikan opetuspeli julkaistiin yleisimpien mobiililaitteiden digitaalisissa jakelukanavissa alkukeväästä 2013.