Kebab-kissa istuu nurmikolla ja syö lehtiä : Päiväkodin henkilökunnan kokemuksia kirjallisuuden merkityksestä alle kolmevuotiaiden kasvatuksessa
Pihlajaniemi, Ida (2013)
Pihlajaniemi, Ida
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303073022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303073022
Tiivistelmä
Opinnäytetyö suoritettiin Kutalantien päiväkotiin. Haastattelut toteutettiin kolmeen alle kolmevuotiaiden ryhmään. Yhteensä haastateltavia oli kymmenen, kolme lastentarhanopettajaa ja seitsemän lähihoitajaa.
Opinnäytetyössäni selviää päiväkodin henkilökunnan kokemuksia kirjallisuuden merkityksestä alle kolmevuotiaiden kasvatuksessa. Tavoitteena tutkimuksessa on, miten kirjallisuutta käytetään tällä hetkellä varhaiskasvatuksessa, toinen tutkimuskysymys on, miten kirjallisuuden käyttöä voi kehittää. Työssäni puolustetaan myös kirjallisuuden paikkaa kiireen, jatkuvan kehittämisen ja median täyttämässä yhteiskunnassa.
Teoriapohjaa on kerätty varhaiskasvatussuunnitelman asettamista tavoitteista, sekä kielitaidon kehittymisestä ja kehittämisestä kirjallisuuden avulla. Lisäksi käsitellään kirjallisuuden vaikutusta vuorovaikutukseen ja tunteiden kehittymiseen, sekä alle kolmevuotiaille soveltuvaa kirjallisuutta. Aineistona käytettiin aikaisempia tutkimuksia, kirjallisuutta ja teemahaastatteluistani kerättyä aineistoa.
Tutkimuksessa ilmeni, että kirjallisuuden käytöllä on valtavasti positiivisia vaikutuksia lapsen kehitykseen, kieleen, vuorovaikutustaitoihin ja tunne-elämän kehitykseen. Kirjallisuuden käyttö ryhmissä riippuu pitkälti ohjaavien aikuisten motivaatiosta, mutta kiire, suuret ryhmäkoot ja erilaiset muut aktiviteetit voivat myös osaltaan olla rajoittava tekijä. Kirjallisuuden käyttöä voisi kehittää luomalla virikkeellisemmän lukuympäristön ja käyttämällä kirjallisuutta uusilla innovatiivisilla tavoilla, jotka sopisivat kolmevuotiaan ja sitä nuoremman kehitystasolle.
Opinnäytetyössäni selviää päiväkodin henkilökunnan kokemuksia kirjallisuuden merkityksestä alle kolmevuotiaiden kasvatuksessa. Tavoitteena tutkimuksessa on, miten kirjallisuutta käytetään tällä hetkellä varhaiskasvatuksessa, toinen tutkimuskysymys on, miten kirjallisuuden käyttöä voi kehittää. Työssäni puolustetaan myös kirjallisuuden paikkaa kiireen, jatkuvan kehittämisen ja median täyttämässä yhteiskunnassa.
Teoriapohjaa on kerätty varhaiskasvatussuunnitelman asettamista tavoitteista, sekä kielitaidon kehittymisestä ja kehittämisestä kirjallisuuden avulla. Lisäksi käsitellään kirjallisuuden vaikutusta vuorovaikutukseen ja tunteiden kehittymiseen, sekä alle kolmevuotiaille soveltuvaa kirjallisuutta. Aineistona käytettiin aikaisempia tutkimuksia, kirjallisuutta ja teemahaastatteluistani kerättyä aineistoa.
Tutkimuksessa ilmeni, että kirjallisuuden käytöllä on valtavasti positiivisia vaikutuksia lapsen kehitykseen, kieleen, vuorovaikutustaitoihin ja tunne-elämän kehitykseen. Kirjallisuuden käyttö ryhmissä riippuu pitkälti ohjaavien aikuisten motivaatiosta, mutta kiire, suuret ryhmäkoot ja erilaiset muut aktiviteetit voivat myös osaltaan olla rajoittava tekijä. Kirjallisuuden käyttöä voisi kehittää luomalla virikkeellisemmän lukuympäristön ja käyttämällä kirjallisuutta uusilla innovatiivisilla tavoilla, jotka sopisivat kolmevuotiaan ja sitä nuoremman kehitystasolle.