Mielenterveysluennot lukiolaisille
Salonen, Hanna-Kaisa; Kinnari, Liisa (2013)
Salonen, Hanna-Kaisa
Kinnari, Liisa
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302212481
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302212481
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää erään Pohjanmaalla sijaitsevan lukion pakollisen psykologian kurssi 1 ja valinnaisen psykologian kurssi 5 oppilaille luennot nuorten yleisimmistä mielenterveys- ja päihdeongelmista. Luentojen tavoitteena oli ennaltaehkäistä nuorten mielenterveys- ja päihdeongelmia sekä antaa ajankohtaista tietoa nuorille näistä asioista sekä niiden hoidoista. Lisäksi opinnäytetyö tuki lukion psykologian kurssien 1 ja 5 opetussuunnitelmaa, jonka opetushallitus on määrännyt toteutettavaksi näille kursseille.
Työn tavoitteet olivat osittain lukion psykologian kurssin asettamia tavoitteita, lisäksi tavoitteenamme oli antaa nuorille eväitä siihen, että he kykenisivät tunnistamaan paremmin päihde- ja mielenterveysongelmia ja niiden aiheuttamia ongelmia itsessään ja muissa nuorissa. Työn pyrkimyksenä oli myös se, että nuorten mielenterveys- ja päihdeongelmia voitaisiin tulevaisuudessa ehkäistä paremmin. Työn tavoitteena oli myös poistaa mielenterveysongelmaisten leimautuvuutta, sillä nykypäivänä mielenterveysongelmat ovat todella yleisiä.
Luentojen toteutumisen mahdollistivat lukion järjestämät tilat ja tiivis yhteistyö lukion psykologian opettajan kanssa. Luennot pidettiin marraskuussa 2012 lukion tiloissa. Luennot pidettiin kolmelle eri ryhmälle, joista kaksi ryhmää oli kurssi 1 oppilaita ja yksi ryhmä oli kurssi 5 oppilaita.
Kyselyn vastaukset osoittivat, että suurin osa kyselyyn vastanneista koki, että luennot auttoivat miettimään nuorten ongelmia enemmän ja he kokivat luennot hyödyllisiksi. Oppilaiden antamien arvosanojen keskiarvoksi tuli 3,89, kun nuoret saivat antaa arvosanan asteikolla 1-5. Kyselyyn vastanneista nuorista kolme neljäsosaa ei kykene kyselyn mukaan tunnistamaan mielenterveys- tai päihdeongelmien oireita itsessään, 14 % kykenee ja 10 % ei osaa sanoa. Puolet vastanneista kokee kuitenkin tunnistavansa oireita muissa nuorissa. Nuoret arvioivat, että he saavat tarpeeksi tietoa enemmän päihdeongelmista kuin mielenterveysongelmista. Kuitenkin 30 % koki, etteivät nuoret saa tarpeeksi tietoa päihdeongelmista ja 38 % ettei saa tarpeeksi tietoa mielenterveysongelmista.
Työn tavoitteet olivat osittain lukion psykologian kurssin asettamia tavoitteita, lisäksi tavoitteenamme oli antaa nuorille eväitä siihen, että he kykenisivät tunnistamaan paremmin päihde- ja mielenterveysongelmia ja niiden aiheuttamia ongelmia itsessään ja muissa nuorissa. Työn pyrkimyksenä oli myös se, että nuorten mielenterveys- ja päihdeongelmia voitaisiin tulevaisuudessa ehkäistä paremmin. Työn tavoitteena oli myös poistaa mielenterveysongelmaisten leimautuvuutta, sillä nykypäivänä mielenterveysongelmat ovat todella yleisiä.
Luentojen toteutumisen mahdollistivat lukion järjestämät tilat ja tiivis yhteistyö lukion psykologian opettajan kanssa. Luennot pidettiin marraskuussa 2012 lukion tiloissa. Luennot pidettiin kolmelle eri ryhmälle, joista kaksi ryhmää oli kurssi 1 oppilaita ja yksi ryhmä oli kurssi 5 oppilaita.
Kyselyn vastaukset osoittivat, että suurin osa kyselyyn vastanneista koki, että luennot auttoivat miettimään nuorten ongelmia enemmän ja he kokivat luennot hyödyllisiksi. Oppilaiden antamien arvosanojen keskiarvoksi tuli 3,89, kun nuoret saivat antaa arvosanan asteikolla 1-5. Kyselyyn vastanneista nuorista kolme neljäsosaa ei kykene kyselyn mukaan tunnistamaan mielenterveys- tai päihdeongelmien oireita itsessään, 14 % kykenee ja 10 % ei osaa sanoa. Puolet vastanneista kokee kuitenkin tunnistavansa oireita muissa nuorissa. Nuoret arvioivat, että he saavat tarpeeksi tietoa enemmän päihdeongelmista kuin mielenterveysongelmista. Kuitenkin 30 % koki, etteivät nuoret saa tarpeeksi tietoa päihdeongelmista ja 38 % ettei saa tarpeeksi tietoa mielenterveysongelmista.