Käsityön brandi liiketoiminnan voimavarana : Case Paaso-Puukot
Tikkala, Jori (2013)
Tikkala, Jori
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302192423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302192423
Tiivistelmä
Tutkimuksen aihe oli käsityön brandi liiketoiminnan voimavarana. Case-yrityksenä toimi Paaso-puukot Torniosta. Tavoitteena oli tutkia Paaso-puukkoja yrityksenä omalla toimialallaan ja kartoittaa sen mahdollisuuksia puukkomarkkinoilla sekä löytää kehitysmahdollisuuksia tuotannossa. Kehittämisen lähtökohtana työssä tutkittiin käsityön brandia ja pyrittiin saamaan kuluttajilta ja jälleenmyyjiltä näkemyksiä käsityön brandista ja sen vaikutuksista tuotteisiin. Mitä lisäarvoa käsityön brandi tuo tuotteisiin? Toinen päätavoite oli perehdyttää opinnäytetyön kirjoittaja oman-alansa taitajaksi käsityöteollisuuteen.
Tutkimusmenetelmä oli laadullinen. Ensimmäisessä osassa tutkimusta käsiteltiin puukkoa kulttuurisena esineenä ja työkaluna/aseena sekä perehdyttiin sen historiaan. Toisessa osassa tutkittiin Paaso-puukkoja yrityksenä omalla toimialallaan sekä puukkojen valmistusta toimialana Suomessa. Teoreettinen osa tutkimusta painottui käsityön brandin tutkimiseen kuluttajan ja jälleenmyyjän näkökulmasta. Käsityön brandiä tutkittiin myös alan kirjallisuuden kautta. Kirjalliset lähteet valittiin tukemaan opinnäytteen rakennetta ja ne toivat mielenkiintoisia yksityiskohtia käsityön historiasta ja kehityksestä sekä asemasta yhteiskunnassamme.
Tärkeimpänä tuloksena selvisi kuluttajien ja jälleenmyyjien yhteinen mielipide käsityön tuomasta lisäarvosta käsintehdyissä tuotteissa: Yksilöllisyys, laatu ja paikallisuus. Nämä kolme asiaa vaikuttavat taloudelliseen lisäarvoon merkittävästi, mikä selvisi jälleenmyyjien ja kuluttajien vastauksista. Yksilöllisyys, paikallisuus ja laatu korostuivat lähes jokaisessa vastauksessa vastaajan kotimaasta tai mantereesta riippumatta. Yleisesti ihmiset ympäri maailmaa arvostavat käsityötä ja ovat valmiita maksamaan siitä.
Tutkimusmenetelmä oli laadullinen. Ensimmäisessä osassa tutkimusta käsiteltiin puukkoa kulttuurisena esineenä ja työkaluna/aseena sekä perehdyttiin sen historiaan. Toisessa osassa tutkittiin Paaso-puukkoja yrityksenä omalla toimialallaan sekä puukkojen valmistusta toimialana Suomessa. Teoreettinen osa tutkimusta painottui käsityön brandin tutkimiseen kuluttajan ja jälleenmyyjän näkökulmasta. Käsityön brandiä tutkittiin myös alan kirjallisuuden kautta. Kirjalliset lähteet valittiin tukemaan opinnäytteen rakennetta ja ne toivat mielenkiintoisia yksityiskohtia käsityön historiasta ja kehityksestä sekä asemasta yhteiskunnassamme.
Tärkeimpänä tuloksena selvisi kuluttajien ja jälleenmyyjien yhteinen mielipide käsityön tuomasta lisäarvosta käsintehdyissä tuotteissa: Yksilöllisyys, laatu ja paikallisuus. Nämä kolme asiaa vaikuttavat taloudelliseen lisäarvoon merkittävästi, mikä selvisi jälleenmyyjien ja kuluttajien vastauksista. Yksilöllisyys, paikallisuus ja laatu korostuivat lähes jokaisessa vastauksessa vastaajan kotimaasta tai mantereesta riippumatta. Yleisesti ihmiset ympäri maailmaa arvostavat käsityötä ja ovat valmiita maksamaan siitä.