Suomalaisten reppumatkailijoiden kuluttajakäyttäytyminen Kaakkois-Aasiassa
Pouttu, Kaisa (2013)
Pouttu, Kaisa
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302082208
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302082208
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tutkia suomalaisten reppumatkailijoiden kuluttajakäyttäytymistä Kaakkois-Aasiaan suuntautuneilla matkoilla vuosien 2005–2012 välisenä aikana. Halusin selvittää, mitkä ovat suosituimmat matkakohteet, suunniteltiinko matkoja etukäteen ja mitkä asiat vaikuttivat matkalle lähtöön. Lisäksi halusin tutkia, miksi ihmiset olivat valinneet kohteeksi Kaakkois-Aasian, miksi he valitsivat matkailumuodoksi reppumatkan ja lähtisivätkö he samanlaiselle matkalle uudestaan. Työni teoriaosa käsittelee kuluttajakäyttäytymistä matkailualan näkökulmasta, reppumatkailua, Kaakkois-Aasian maita ja matkailua sekä esittelee käyttämäni tutkimusmenetelmät. Yhdistin työni empiirisessä osassa kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja toteutin tutkimukseni kyselylomakkeella internetissä kesällä 2012. Sain vastauksia yhteensä 37 kappaletta, vastausprosentti oli 64. Käsittelin kvantitatiivisten kysymysten vastauksia SPSS-ohjelman avulla ja kvalitatiivisten kysymyksien vastaukset kokosin yhteen, tarkastelin ja vertasin niitä keskenään. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että kaikki vastaajat olivat käyneet matkallaan Thaimaassa. Seuraavaksi suosituimmat kohteet olivat Kambodža ja Indonesia. Matkat olivat kestäneet kahdesta viikosta jopa vuoteen. Suurin osa vastaajista valitsi kohteeksi Kaakkois-Aasian sen edullisen hintatason, rantojen, ilmaston sekä reppumatkailun helppouden takia. Vastaajat olivat lähteneet reppumatkalle, koska olivat matkallaan halunneet tutustua syvemmin paikallisiin kulttuureihin, matkustaa kohteisiin, joihin pakettimatkoja ei ollut saatavilla sekä kulkea vapaasti omia reittejään. Myös seikkailunhaluisuus ja matkanteon edullisuus olivat usealla syynä reppumatkalle lähtöön.