Tradenomista tilintarkastajaksi
Pöllänen, Laura (2013)
Pöllänen, Laura
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302011952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302011952
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää tradenomiopiskelijoiden kiinnostusta tilintarkastajan ammattia kohtaan. Työn toimeksiantajana on Hämeen ammattikorkeakoulu. Taustateoriana esitetään ammattikorkeakoulun tutkintorakennetta ja tilintarkastajan ammattikuvaus, ja sen koulutusvaatimukset.
Opinnäytetyössä käytetään kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja selvitetään kyselytutkimuksen avulla, mitä opiskelijat tilintarkastajan ammatista tietävät ja miten he siihen suhtautuvat. Kyselystä tehdään yhteenveto ja esitetään ehdotuksia mielenkiinnon lisäämiseksi opiskelijoiden keskuudessa. Työn tarkoituksena on myös selvittää, onko Hämeenlinnan ydinalueella toimivilla tilintarkastajilla tai tilintarkastajayrityksillä halukkuutta tehdä yhteistyötä tradenomiopiskelijoiden kanssa, ja miten tämä yhteistyö voisi toteutua.
Tutkimuksessa selvisi, että tradenomiopiskelijoilla on kiinnostusta tilintarkastajan ammattiin, ja tilintarkastajan ammattia arvostetaan paljon. Erilaiset yhteystyömuodot kiinnostivat sekä opiskelijoita että tilintarkastajia. Oppilaitos voisi tulevaisuudessa hyödyntää molempien osapuolten kiinnostusta erilaisin yhteistyökuvioin enemmän.
Opinnäytetyössä käytetään kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja selvitetään kyselytutkimuksen avulla, mitä opiskelijat tilintarkastajan ammatista tietävät ja miten he siihen suhtautuvat. Kyselystä tehdään yhteenveto ja esitetään ehdotuksia mielenkiinnon lisäämiseksi opiskelijoiden keskuudessa. Työn tarkoituksena on myös selvittää, onko Hämeenlinnan ydinalueella toimivilla tilintarkastajilla tai tilintarkastajayrityksillä halukkuutta tehdä yhteistyötä tradenomiopiskelijoiden kanssa, ja miten tämä yhteistyö voisi toteutua.
Tutkimuksessa selvisi, että tradenomiopiskelijoilla on kiinnostusta tilintarkastajan ammattiin, ja tilintarkastajan ammattia arvostetaan paljon. Erilaiset yhteystyömuodot kiinnostivat sekä opiskelijoita että tilintarkastajia. Oppilaitos voisi tulevaisuudessa hyödyntää molempien osapuolten kiinnostusta erilaisin yhteistyökuvioin enemmän.