KYLÄKAUPPAKETJUN LIIKETOIMINTASUUNNITELMAN PERUSTA
Rantala, Miki (2013)
Rantala, Miki
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301311924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301311924
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli laatia Gimmefive Oy:lle kyläkauppaketjun liiketoimintasuunnitelman perusta. Gimmefive Oy hallinnoi kahta kyläkauppaa Kymenlaakson alueella. Tarkoitus oli tutkia ja tehdä kehitysehdotuksia asioista, joissa vaatimukset kasvavat liiketoiminnan laajentuessa ketjutasolle. Tavoitteena oli saada Gimmefive Oy:lle suunnitelma siitä, miten sen kannattaa lähteä toteuttamaan ja kehittämään liiketoimintaa kyläkauppaketjun toimintaympäristössä, koska kyläkauppojen lukumäärä Suomessa laskee jatkuvasti.
Tämä oli toiminnallinen opinnäytetyö, jossa tietoa on kerätty laajalti päivittäistavarakaupan alan kirjallisuudesta ja tilastoista sekä omista kokemuksista ja havainnoista kyläkauppojen toiminnasta vuosien 2011–2012 aikana. Myös toisen kyläkauppiaan haastattelua on käytetty hyväksi tässä opinnäytetyössä. Liiketoiminnan osa-alueiden analysoinnissa oli käytetty apuna erilaisia havainnointityökaluja, kuten SWOT-analyysiä.
Työn tuloksista voidaan todeta, että päivittäistavarakaupan alalla pärjätäkseen kyläkauppaketjun on oltava erilainen kuin kilpailevat, perinteiset päivittäistavaraketjut. Kyläkauppaketjussa huomion ja resurssien kiinnittäminen henkilöstöön on avainasia. Lisäksi toiminnan kannattavuus riippuu siitä, kuinka tehokkaaksi yrityksen sisäinen toiminta saadaan organisoitua. Ketjuuntuminen auttaa yksittäisten toimipisteiden tehokkuusvaatimusten täyttämisessä.
Tämän opinnäytetyön tekeminen hyödytti Gimmefive Oy:tä, koska liiketoimintasuunnitelman perustaa aiotaan käyttää toiminnan kehittämiseen työssä esitettyjen ehdotusten pohjalta. Tämä opinnäytetyö oli kirjaimellisesti näyte opinnoista, koska tässä työssä sai tilaisuuden käyttää ja soveltaa laaja-alaisesti kolmen vuoden aikana opittuja asioita.
Tämä oli toiminnallinen opinnäytetyö, jossa tietoa on kerätty laajalti päivittäistavarakaupan alan kirjallisuudesta ja tilastoista sekä omista kokemuksista ja havainnoista kyläkauppojen toiminnasta vuosien 2011–2012 aikana. Myös toisen kyläkauppiaan haastattelua on käytetty hyväksi tässä opinnäytetyössä. Liiketoiminnan osa-alueiden analysoinnissa oli käytetty apuna erilaisia havainnointityökaluja, kuten SWOT-analyysiä.
Työn tuloksista voidaan todeta, että päivittäistavarakaupan alalla pärjätäkseen kyläkauppaketjun on oltava erilainen kuin kilpailevat, perinteiset päivittäistavaraketjut. Kyläkauppaketjussa huomion ja resurssien kiinnittäminen henkilöstöön on avainasia. Lisäksi toiminnan kannattavuus riippuu siitä, kuinka tehokkaaksi yrityksen sisäinen toiminta saadaan organisoitua. Ketjuuntuminen auttaa yksittäisten toimipisteiden tehokkuusvaatimusten täyttämisessä.
Tämän opinnäytetyön tekeminen hyödytti Gimmefive Oy:tä, koska liiketoimintasuunnitelman perustaa aiotaan käyttää toiminnan kehittämiseen työssä esitettyjen ehdotusten pohjalta. Tämä opinnäytetyö oli kirjaimellisesti näyte opinnoista, koska tässä työssä sai tilaisuuden käyttää ja soveltaa laaja-alaisesti kolmen vuoden aikana opittuja asioita.