Opiskeluterveydenhuollon palvelut lukiossa : Asiakaslähtöinen kehittäminen bikva-mallilla
Kettunen, Maija (2012)
Kettunen, Maija
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301291808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301291808
Tiivistelmä
Opiskeluterveydenhuollon palveluiden toteuttamista ohjaavat terveydenhuoltolaki sekä asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta. Asetuksen tavoitteena on luoda tasavertaiset ja riittävät palvelut kaikille opiskelijoille, sekä edistää opiskelijoiden terveyttä ja tukea kasvua ja kehitystä yksilölliset tarpeet huomioiden. Opiskeluterveydenhuollon toiminnan kehittämisessä on tärkeää huomioida opiskelijoiden kokemukset terveyttä edistävästä toiminnasta ja opiskeluterveydenhuollon tarjoamista palveluista. Opiskelijoilla tulisi olla mahdollisuus vaikuttaa heitä koskeviin asioihin. Opiskelijoiden antamaa palautetta olisi tärkeää käyttää ja kehittämistyötä tulisi tehdä jatkossa opiskelijoilta saadun palautteen pohjalta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella nuorten kokemuksia opiskeluterveydenhuollon palveluista ja kehittää terveydenhoitajan työnkuvaa ja toimintatapoja asiakaslähtöisen bikva- mallin avulla. Aineiston keruu toteutettiin haastattelemalla lukio-opiskelijoita, terveydenhoitajia ja esimiestasoa. Saatujen tulosten pohjalta esitettiin kehittämisideoita opiskeluterveydenhuoltoon ja terveydenhoitajan työhön liittyen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opiskeluterveydenhuollon palveluja tulee kehittää vastaamaan enemmän opiskelijoiden tarpeita. Terveydenhoitajilla ja lääkäreillä pitäisi olla enemmän aikaa opiskelijoiden kanssa työskentelyyn. Palveluita on hyvä tuoda enemmän esille ja tietoa palveluiden sisällöstä lisätä. Terveyttä edistävän työn tulee olla opiskelijoiden yksilölliset tarpeet huomioivaa, tasavertaista ja luottamuksellista toimintaa. Terveydenhoitajien työhyvinvointiin on tärkeää kiinnittää huomiota ja työtapojen kehittämiseen varattava riittävästi aikaa ja mahdollisuuksia. Riittävät resurssit on ensisijainen asia opiskeluterveydenhuollon kehittämistä ajatellen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella nuorten kokemuksia opiskeluterveydenhuollon palveluista ja kehittää terveydenhoitajan työnkuvaa ja toimintatapoja asiakaslähtöisen bikva- mallin avulla. Aineiston keruu toteutettiin haastattelemalla lukio-opiskelijoita, terveydenhoitajia ja esimiestasoa. Saatujen tulosten pohjalta esitettiin kehittämisideoita opiskeluterveydenhuoltoon ja terveydenhoitajan työhön liittyen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opiskeluterveydenhuollon palveluja tulee kehittää vastaamaan enemmän opiskelijoiden tarpeita. Terveydenhoitajilla ja lääkäreillä pitäisi olla enemmän aikaa opiskelijoiden kanssa työskentelyyn. Palveluita on hyvä tuoda enemmän esille ja tietoa palveluiden sisällöstä lisätä. Terveyttä edistävän työn tulee olla opiskelijoiden yksilölliset tarpeet huomioivaa, tasavertaista ja luottamuksellista toimintaa. Terveydenhoitajien työhyvinvointiin on tärkeää kiinnittää huomiota ja työtapojen kehittämiseen varattava riittävästi aikaa ja mahdollisuuksia. Riittävät resurssit on ensisijainen asia opiskeluterveydenhuollon kehittämistä ajatellen.