Markkinatutkimus stand up -klubille
Parantainen, Sari; Arvassalo, Liisa-Maija (2013)
Parantainen, Sari
Arvassalo, Liisa-Maija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301181548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301181548
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tehtiin tutkimus Jyväskylässä toimivalle Seisomapaikkaklubi-nimiselle stand up–klubille, joka oli myös työn toimeksiantaja. Opinnäytetyön pohjana on markkinatutkimus; ”kysely työssäkäyvien jyväskyläläisten vapaa-ajanviettotavoista”. Työn tavoitteena oli saada tutkimuksen avulla tietoa, jonka avulla Seisomapaikkaklubi pystyy kohdistamaan markkinointiaan työssäkäyviin jyväskyläläisiin.
Tutkimuksessa selvitettiin työssäkäyvien jyväskyläläisten viikonlopun vapaa-ajanmieltymyksiä ja mielikuvia Seisomapaikkaklubista ja sen kilpailijoista.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kyselyn vastaukset kerättiin 23.10-28.10.2012 välisenä aikana. Tutkimus toteutettiin pääosin sähköisenä ja sitä levitettiin internetissä muun muassa Facebookin välityksellä. Kyselyyn saatiin 62 validia vastausta.
Tutkimuksessa vastaajat jaettiin kolmeen ryhmään iän perusteella. Näille alasegmenteille pystyttiin luomaan kohdistettuja markkinointikeinoja tutkimuksen avulla.
Tutkimuksesta selvisi, että Seisomapaikkaklubi ei nykyisellä markkinoinnillaan tavoita työssäkäyviä jyväskyläläisiä. Kohderyhmä haluaa tietoa tulevista stand up –tapahtumista Facebookista, sanomalehdistä ja tapahtuman omilta internetsivuilta. Kyselyn vastauksista selviää, että markkinoinnissa tulee korostaa tapahtuman hintaa ja viihdearvoa.
Tutkimuksen kautta saatujen tulosten perusteella Seisomapaikkaklubista pystyttiin nostamaan kilpailuvaltit vallitsevilla markkinoilla kilpailijoihin verraten. Näin Seisomapaikkaklubi saa opinnäytetyöstä konkreettisia ideoita markkinoinnin kehittämiseen.
Tutkimuksessa selvitettiin työssäkäyvien jyväskyläläisten viikonlopun vapaa-ajanmieltymyksiä ja mielikuvia Seisomapaikkaklubista ja sen kilpailijoista.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kyselyn vastaukset kerättiin 23.10-28.10.2012 välisenä aikana. Tutkimus toteutettiin pääosin sähköisenä ja sitä levitettiin internetissä muun muassa Facebookin välityksellä. Kyselyyn saatiin 62 validia vastausta.
Tutkimuksessa vastaajat jaettiin kolmeen ryhmään iän perusteella. Näille alasegmenteille pystyttiin luomaan kohdistettuja markkinointikeinoja tutkimuksen avulla.
Tutkimuksesta selvisi, että Seisomapaikkaklubi ei nykyisellä markkinoinnillaan tavoita työssäkäyviä jyväskyläläisiä. Kohderyhmä haluaa tietoa tulevista stand up –tapahtumista Facebookista, sanomalehdistä ja tapahtuman omilta internetsivuilta. Kyselyn vastauksista selviää, että markkinoinnissa tulee korostaa tapahtuman hintaa ja viihdearvoa.
Tutkimuksen kautta saatujen tulosten perusteella Seisomapaikkaklubista pystyttiin nostamaan kilpailuvaltit vallitsevilla markkinoilla kilpailijoihin verraten. Näin Seisomapaikkaklubi saa opinnäytetyöstä konkreettisia ideoita markkinoinnin kehittämiseen.