4H-yhdistysten toiminnanjohtajien osaamiskartoitus
Pöllänen, Eveliina (2012)
Pöllänen, Eveliina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301121370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301121370
Tiivistelmä
4H-järjestö on Suomen suurin nuorisojärjestö. Lapsi- ja nuorisotyötä järjestössä suorit-tavat 4H-yhdistykset toiminnanjohtajan johdolla. Toiminnanjohtaja organisoi ja kehittää yhdistyksen nuorisotoimintaa 4H-järjestön toiminta-ajatuksen mukaisesti. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mitä osaamista toiminnanjohtajien työssä vaaditaan, mikä on heidän tämän hetkinen osaaminen, mitä osaamista puuttuu ja mitä osaamista tarvitaan tulevaisuudessa. Tutkimuksen kohteena ovat Suomen 4H-yhdistysten noin 250 toiminnanjohtajaa.
Teoreettinen viitekehys muodostuu osaamisen kehittämisestä. Empiriassa esitellään 4H-järjestö ja sen toimintaympäristö ja se, miten järjestössä kehitetään osaamista. Opinnäytetyö sisältää kaksi tutkimusta. Toiminnanjohtajien työnkuva selvitettiin kvali-tatiivisella tutkimuksella haastattelemalla kuutta toiminnanjohtajaa. Haastatteluiden pe-rusteella tehtiin kaikkia toiminnanjohtajia koskeva osaamiskartoitus. Osaamiskartoitus suoritettiin kvantitatiivisella tutkimuksella, jossa aineisto kerättiin sähköistä kyselyloma-ketta käyttäen. Vastaukset analysoitiin tilasto-ohjelmalla. Opinnäytetyö aloitettiin syksyllä 2011 ja se valmistui syksyllä 2012.
Työn tuloksena selvisi, että toiminnanjohtajien toimenkuva on laaja mutta eri osaamiset ovat melko hyvin hallinnassa. Pitkä palveluksessaoloaika ja vakituinen työsuhde vaikut-tivat osaamiseen myönteisesti. Ajankäytön hallinta koettiin haasteelliseksi ja hallinnolliset työt vievät liikaa aikaa nuorisotyöltä. Tulevaisuudessa toiminnanjohtajan työssä tulevat korostumaan talousosaaminen, moniosaaminen ja nuorten syrjäytymisen ehkäisy. Toiminnanjohtajien hiljainen osaaminen pitää saada näkyväksi, ylimääräisistä työtehtä-vistä luovuttava delegoimalla ne muualle ja yhdistysten tulisi ottaa enemmän mallia muiden yhdistysten parhaista käytänteistä.
Teoreettinen viitekehys muodostuu osaamisen kehittämisestä. Empiriassa esitellään 4H-järjestö ja sen toimintaympäristö ja se, miten järjestössä kehitetään osaamista. Opinnäytetyö sisältää kaksi tutkimusta. Toiminnanjohtajien työnkuva selvitettiin kvali-tatiivisella tutkimuksella haastattelemalla kuutta toiminnanjohtajaa. Haastatteluiden pe-rusteella tehtiin kaikkia toiminnanjohtajia koskeva osaamiskartoitus. Osaamiskartoitus suoritettiin kvantitatiivisella tutkimuksella, jossa aineisto kerättiin sähköistä kyselyloma-ketta käyttäen. Vastaukset analysoitiin tilasto-ohjelmalla. Opinnäytetyö aloitettiin syksyllä 2011 ja se valmistui syksyllä 2012.
Työn tuloksena selvisi, että toiminnanjohtajien toimenkuva on laaja mutta eri osaamiset ovat melko hyvin hallinnassa. Pitkä palveluksessaoloaika ja vakituinen työsuhde vaikut-tivat osaamiseen myönteisesti. Ajankäytön hallinta koettiin haasteelliseksi ja hallinnolliset työt vievät liikaa aikaa nuorisotyöltä. Tulevaisuudessa toiminnanjohtajan työssä tulevat korostumaan talousosaaminen, moniosaaminen ja nuorten syrjäytymisen ehkäisy. Toiminnanjohtajien hiljainen osaaminen pitää saada näkyväksi, ylimääräisistä työtehtä-vistä luovuttava delegoimalla ne muualle ja yhdistysten tulisi ottaa enemmän mallia muiden yhdistysten parhaista käytänteistä.