Telestroke-videoneuvottelutekniikan hyödyntäminen lääketieteessä
Ylikorkala, Tiina (2012)
Ylikorkala, Tiina
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012122120267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012122120267
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe liittyy lääketieteen osa-alueeseen, telelääketieteeseen, jossa käytetään teleteknologiaa potilaiden etähoidossa. Terveyden- ja sairaanhoidossa hyödynnetään opinnäytetyössä käsiteltävää telestroke-laitteistoa ja -järjestelmää, jota opinnäytetyön tilaaja Videra Oy tarjoaa asiakkailleen. Telestroke-järjestelmä perustuu videoneuvottelutekniikkaan, jonka avulla etähoito onnistuu.
Opinnäytetyöllä tehtiin opinnäytetyön tilaajalle selvitys siitä, miten heidän tarjoamaansa telestroke-järjestelmä hyödynnetään yleisesti ja asiakassuhteessa Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä. Tämän lisäksi opinnäytetyössä tutkittiin millainen kyseinen asiakassuhde on ja selvitettiin mahdollista tarvetta asiakkuustyytyväisyyskyselylle.
Työssä käytettiin pääasiallisina menetelminä laadullista tutkimusta ja haastatteluita. Telestroke-järjestelmän hyötyjä ja käyttöä tutkittiin laadullisen tutkimuksen keinoin selvittämällä, miten videoneuvottelutekniikkaa hyödynnetään sydän- ja aivoinfarktien hoidossa. Tilaajan asiakassuhdetta ja asiakastyytyväisyystilaa selvitettiin haastattelemalla tilaajaa ja heidän asiakastaan. Haastatteluista saatujen tulosten pohjalta on tutkittu tilaajan ja tilaajan asiakkaan tarvetta viralliselle asiakastyytyväisyyskyselylle. Tilaajan kilpailijatilannetta tarkasteltiin haastattelemalla tilaajaa ja sen pohjalta etsimällä lisätietoa kilpailijoista Internetistä.
Opinnäytetyön kautta löydetyt tulokset kuvaavat telelääketieteen ja telestroke-järjestelmän hyötyjä ja mahdollisia esteitä laajemmalle suosiolle suomalaisessa sairaanhoidossa. Työstä saadut tulokset kuvaavat myös miten tilaajan asiakastyytyväisyys on vielä kartoittamatta virallisin keinoin, mutta kuinka toisaalta tilaajan tuotteen käyttäjiltä saatu epävirallinen palaute nähdään positiivisena. Tämän perusteella työssä suositellaan asiakastyytyväisyyskyselyn tekemistä tilaajalle syventämään asiakassuhdetta, minkä avulla tilaaja voi mahdollisesti saada lisämyyntiä tai tilaajan itse toivomaa laitteiston päivitystä asiakkaalle.
Opinnäytetyöllä tehtiin opinnäytetyön tilaajalle selvitys siitä, miten heidän tarjoamaansa telestroke-järjestelmä hyödynnetään yleisesti ja asiakassuhteessa Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä. Tämän lisäksi opinnäytetyössä tutkittiin millainen kyseinen asiakassuhde on ja selvitettiin mahdollista tarvetta asiakkuustyytyväisyyskyselylle.
Työssä käytettiin pääasiallisina menetelminä laadullista tutkimusta ja haastatteluita. Telestroke-järjestelmän hyötyjä ja käyttöä tutkittiin laadullisen tutkimuksen keinoin selvittämällä, miten videoneuvottelutekniikkaa hyödynnetään sydän- ja aivoinfarktien hoidossa. Tilaajan asiakassuhdetta ja asiakastyytyväisyystilaa selvitettiin haastattelemalla tilaajaa ja heidän asiakastaan. Haastatteluista saatujen tulosten pohjalta on tutkittu tilaajan ja tilaajan asiakkaan tarvetta viralliselle asiakastyytyväisyyskyselylle. Tilaajan kilpailijatilannetta tarkasteltiin haastattelemalla tilaajaa ja sen pohjalta etsimällä lisätietoa kilpailijoista Internetistä.
Opinnäytetyön kautta löydetyt tulokset kuvaavat telelääketieteen ja telestroke-järjestelmän hyötyjä ja mahdollisia esteitä laajemmalle suosiolle suomalaisessa sairaanhoidossa. Työstä saadut tulokset kuvaavat myös miten tilaajan asiakastyytyväisyys on vielä kartoittamatta virallisin keinoin, mutta kuinka toisaalta tilaajan tuotteen käyttäjiltä saatu epävirallinen palaute nähdään positiivisena. Tämän perusteella työssä suositellaan asiakastyytyväisyyskyselyn tekemistä tilaajalle syventämään asiakassuhdetta, minkä avulla tilaaja voi mahdollisesti saada lisämyyntiä tai tilaajan itse toivomaa laitteiston päivitystä asiakkaalle.