Palvelukeskuksen palveluiden ja brändin kehittäminen : Palvelukeskus Purola 2.0
Tihinen, Aki (2012)
Tihinen, Aki
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012122120244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012122120244
Tiivistelmä
Toivola-Luotola vanhustenkotiyhdistys ry:n hävittyä Kemin kaupungin kilpailutuksen vanhusten hoivapaikoista yhdistys menettää 75 prosenttia tuloistaan. Yhdistyksen käyttöön jää osa Palvelukeskus Purolan tiloista, joissa se jatkaa toimintaansa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on antaa yhdistykselle ehdotus siitä, kuinka palvelukeskuksen tarjoamia palveluita ja brändiä kannattaisi kehittää, jotta palvelukeskuksen palvelut kiinnostaisivat enemmän ulkopuolisia kolmannen iän kuluttajia.
Kehittämisen ja opinnäytetyön tärkeimpänä työkaluna käytetään palvelumuotoilun menetelmätyökaluja. Teoriaosuudessa tutustutaan palvelukeskukseen, palvelumuotoiluun ja palvelun brändäykseen sekä kolmannen iän kuluttajiin. Nykyistä imagoa ja toimitilasta syntyvää mielikuvaa selvitetään kvalitatiivisella tutkimuksella johon haastatellaan palvelukeskuksen nykyistä ja suunniteltua tulevaa asiakaskuntaa.
Syntynyt ehdotus sisältää yhdistykselle ehdotetut uudet perusarvot, mission, vision, asiakasprofiileja ja liiketoimintastrategian pääkohdat. Ehdotus sisältää myös edellämainittuun tietoon pohjautuen suunnitelman tarvittavista muutoksista Purolan tiloissa ja toiminnassa. Tulokset kuvaavat Purolan uutta konseptia ja brändiä, joka vastaa kolmannen iän kuluttajien tarpeisiin ja arvoihin.
Kolmannen iän kuluttajista löytyy useita asiakasprofiileja, jotka arvostavat erilaisia asioita. Toivola-Luotola vanhustenkotiyhdistyksen toivotaan kehittävän ehdotettua konseptia eteenpäin ja löytävän täten itselleen uuden toiminnantarkoituksen.
Kehittämisen ja opinnäytetyön tärkeimpänä työkaluna käytetään palvelumuotoilun menetelmätyökaluja. Teoriaosuudessa tutustutaan palvelukeskukseen, palvelumuotoiluun ja palvelun brändäykseen sekä kolmannen iän kuluttajiin. Nykyistä imagoa ja toimitilasta syntyvää mielikuvaa selvitetään kvalitatiivisella tutkimuksella johon haastatellaan palvelukeskuksen nykyistä ja suunniteltua tulevaa asiakaskuntaa.
Syntynyt ehdotus sisältää yhdistykselle ehdotetut uudet perusarvot, mission, vision, asiakasprofiileja ja liiketoimintastrategian pääkohdat. Ehdotus sisältää myös edellämainittuun tietoon pohjautuen suunnitelman tarvittavista muutoksista Purolan tiloissa ja toiminnassa. Tulokset kuvaavat Purolan uutta konseptia ja brändiä, joka vastaa kolmannen iän kuluttajien tarpeisiin ja arvoihin.
Kolmannen iän kuluttajista löytyy useita asiakasprofiileja, jotka arvostavat erilaisia asioita. Toivola-Luotola vanhustenkotiyhdistyksen toivotaan kehittävän ehdotettua konseptia eteenpäin ja löytävän täten itselleen uuden toiminnantarkoituksen.