Yleisötapahtuma Mikkelin Ratsastusseuran markkinoinnin välineenä
Suhonen, Katja (2012)
Suhonen, Katja
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920062
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on suunnitella, toteuttaa ja arvioida yleisötapahtuma Mikkelin Ratsastusseura Ry:lle. Tavoitteena on tuoda seuratoimintaa enemmän esille ja ihmisten tietoisuuteen. Lisätavoitteena on mahdollinen uusien jäsenten hankinta tapahtuman avulla. Tutkimusongelma on siis, kuinka toteuttaa onnistunut yleisötapahtuma, joka vetää paikalle yleisöä oikeasta kohderyhmästä ja näin saavuttaa tapahtuman tavoitteen.
Työn tutkimuksellinen osuus on toteutettu monivaiheisesti. Käytössäni oleva aineisto on kerätty sekä laadullisella että määrällisellä tutkimuksella. Tutkimus alkaa tapahtuman suunnittelun alkuvaiheessa, jossa haastattelen kolmea eri henkilöä tapahtuman suunnitteluun liittyvistä asioista. Haastattelutulosten ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta muodostan oman tapahtumani suunnittelusta ja toteutuksesta toimivan kokonaisuuden. Tutkimuksen toinen vaihe muodostuu haastattelunomaisesta palautekeskustelusta toimeksiantajan sekä tapahtumassa yhteistyökumppanina toimineen tahon kanssa. Viimeinen tutkimuksen aihe koostuu määrällisestä tutkimuksesta. Tapahtuman yhteydessä järjestetystä palautekyselystä selviää, kuinka hyvin tapahtuma on onnistunut ja saavuttanut tavoitteensa yleisön näkökulmasta. Näillä kolmella eri tutkimuskeinolla saan kokoon yhtenäisen ja monipuolisen tutkimusaineiston, joka kattaa useamman eri näkökannan asioihin.
Palautekeskusteluiden ja kyselyn tulosten perusteella tapahtuma oli kokonaisuudessaan erittäin hyvin onnistunut. Tapahtuman kokonaiskonseptia kiitettiin paljon, ja vastaavanlaisia tapahtumia pyydettiin lisää. Kysyntää sellaisille siis tällä alueella on. Tapahtuman sisältö ja sen markkinointikeinot saavuttivat toivotun kohderyhmän. Vierailijoita arveltiin käyneen 50–60 henkeä. Positiivisen palautteen ja esitetyn kiinnostuksen perusteella voidaan päätellä tavoitteen toteutuneen. Seuran toiminta saatiin siis tuotua esille tämän tapahtuman avulla.
Työn tutkimuksellinen osuus on toteutettu monivaiheisesti. Käytössäni oleva aineisto on kerätty sekä laadullisella että määrällisellä tutkimuksella. Tutkimus alkaa tapahtuman suunnittelun alkuvaiheessa, jossa haastattelen kolmea eri henkilöä tapahtuman suunnitteluun liittyvistä asioista. Haastattelutulosten ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta muodostan oman tapahtumani suunnittelusta ja toteutuksesta toimivan kokonaisuuden. Tutkimuksen toinen vaihe muodostuu haastattelunomaisesta palautekeskustelusta toimeksiantajan sekä tapahtumassa yhteistyökumppanina toimineen tahon kanssa. Viimeinen tutkimuksen aihe koostuu määrällisestä tutkimuksesta. Tapahtuman yhteydessä järjestetystä palautekyselystä selviää, kuinka hyvin tapahtuma on onnistunut ja saavuttanut tavoitteensa yleisön näkökulmasta. Näillä kolmella eri tutkimuskeinolla saan kokoon yhtenäisen ja monipuolisen tutkimusaineiston, joka kattaa useamman eri näkökannan asioihin.
Palautekeskusteluiden ja kyselyn tulosten perusteella tapahtuma oli kokonaisuudessaan erittäin hyvin onnistunut. Tapahtuman kokonaiskonseptia kiitettiin paljon, ja vastaavanlaisia tapahtumia pyydettiin lisää. Kysyntää sellaisille siis tällä alueella on. Tapahtuman sisältö ja sen markkinointikeinot saavuttivat toivotun kohderyhmän. Vierailijoita arveltiin käyneen 50–60 henkeä. Positiivisen palautteen ja esitetyn kiinnostuksen perusteella voidaan päätellä tavoitteen toteutuneen. Seuran toiminta saatiin siis tuotua esille tämän tapahtuman avulla.