Out of Tune eller AutoTune? : – En undersökning av pitch correction-fenomenet samt attityder kring detta
Romberg, Christopher (2012)
Romberg, Christopher
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920048
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia miten pitch correction toimii sekä teorias-sa että käytännössä. Sen lisäksi on haastateltu viisi ammattituottajaa ja studioteknologiaa koskien miten he käyttävät pitch correction:ia, ja heidän asenteitaan tämän suhteen. Täs-sä opinnäytetyössä esittelen tavallisimmat pitch correction –ohjelmat ja olen myös ha-lunnut ottaa selvää, mitä ohjelmaa nämä tuottajat ja teknologit käyttävät ja miksi juuri kyseistä ohjelmaa. He ovat myös jakaneet kokemuksiaan siitä, mitä on tärkeätä ottaa hu-omioon kun tekee työtä pitch correction:illa. Opinnäytetyössä on lisäksi historiallinen katsaus siitä, miten pitch correction:ista on tullut se ilmiö, mikä se on tänään ja eettinen aspekti on myös otettu huomioon. Lopputulokseni on, että pitch correction on erittäin hyvä työkalu, jolla säästetään sekä studioaikaa, että laulajan ääntä ja energiaa. Osittain se myös helpottaa studioteknologin työtä, mutta samalla se lisää hänen työtaakkaansa mer-kittävästi. Osaksi sen takia, että artistit eivät ole yhtä valmistautuneita saapuessaan stu-diosessioon, koska he tietävät, että tuottaja pystyy korjaamaan virheet pitch correctionil-la – ja osaksi siksi, että kuulijoiden odotukset nykypäivän musiikkiteollisuudessa ovat, että tuote on täydellinen. Miten paljon aikaa tuottaja tai teknologi käyttää siihen, että korjaa virheitä pitch correctionilla, vaihtelee henkilöstä toiseen, ja genreesta toiseen.
Lähteinä on käytetty kirjoja, artikkeleita, videoita, elektronisia lähteitä, sekä haastattelut.
Lähteinä on käytetty kirjoja, artikkeleita, videoita, elektronisia lähteitä, sekä haastattelut.