Ammatillisen koulutuksen järjestämisestä työelämäosaamisen kehittämispalveluihin - Esimerkkinä Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia
Kivimäki, Jukka (2012)
Kivimäki, Jukka
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121819986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121819986
Tiivistelmä
Tämä tekniikan alan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyö on tehty Hämeen ammattikorkeakoulun teollisuuden palveluliiketoiminnan koulutusohjelmassa. Opinnäytetyön tekijällä työskentelee Espoon seudun koulutuskuntayhtymän palveluksessa.
Työn tavoitteena on ollut kuvata ammatillisen koulutuksen järjestäminen ja työelämän osaamisen kehittämistehtävä palveluliiketoimintamallina, luoda toimintamalli osaamisen kehittämiseen sekä malli koulutuksen ja työelämässä oppimisen vuorovaikutuksesta. Työn teoreettisessa viitekehyksessä palveluliiketoiminnan viitekehys yhdistyy sekä julkiseen hallintoon, että oppimisen teorioihin. Pääasiallinen tutkimuskohde oli Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia, jota lähestyttiin konstruktiivisella tutkimusotteella.
Johtopäätös on, että ammatillisen koulutuksen järjestäjän varsinaisena palvelutehtävänä on työelämäosaamisen kehittäminen. Ammatillisen koulutuksen järjestämisen rinnalla siihen kuuluu työelämän osaamisen kehittäminen sekä yhteiskunnallisena haasteena väestön työelämäosallisuuden edistäminen.
Tilanteilla, jossa osaaminen kehittyy, on useita olemuksellisesti erillisiä asiakaita, jotka ottavat vastaan erottamattomasti saman tarjooman, eli kehittyneen osaamisen. Tämän ohella kuntayhtymä tuottaa myös muita palveluja, joiden avulla rakennetaan toimiva oppimisympäristö työelämäosaamisen kehittämiselle. Myös näiden palvelujen käyttäjät ovat kuntayhtymän asiakkaita.
Opinnäytetyön yhteydessä kehitettiin myös henkilöstön tehtävänkuvauksen menetelmiä sekä tarkasteltiin teoreettisesti koulutuksen ja työn yhteisvaikutusta oppimisprosessissa.
Työn tavoitteena on ollut kuvata ammatillisen koulutuksen järjestäminen ja työelämän osaamisen kehittämistehtävä palveluliiketoimintamallina, luoda toimintamalli osaamisen kehittämiseen sekä malli koulutuksen ja työelämässä oppimisen vuorovaikutuksesta. Työn teoreettisessa viitekehyksessä palveluliiketoiminnan viitekehys yhdistyy sekä julkiseen hallintoon, että oppimisen teorioihin. Pääasiallinen tutkimuskohde oli Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia, jota lähestyttiin konstruktiivisella tutkimusotteella.
Johtopäätös on, että ammatillisen koulutuksen järjestäjän varsinaisena palvelutehtävänä on työelämäosaamisen kehittäminen. Ammatillisen koulutuksen järjestämisen rinnalla siihen kuuluu työelämän osaamisen kehittäminen sekä yhteiskunnallisena haasteena väestön työelämäosallisuuden edistäminen.
Tilanteilla, jossa osaaminen kehittyy, on useita olemuksellisesti erillisiä asiakaita, jotka ottavat vastaan erottamattomasti saman tarjooman, eli kehittyneen osaamisen. Tämän ohella kuntayhtymä tuottaa myös muita palveluja, joiden avulla rakennetaan toimiva oppimisympäristö työelämäosaamisen kehittämiselle. Myös näiden palvelujen käyttäjät ovat kuntayhtymän asiakkaita.
Opinnäytetyön yhteydessä kehitettiin myös henkilöstön tehtävänkuvauksen menetelmiä sekä tarkasteltiin teoreettisesti koulutuksen ja työn yhteisvaikutusta oppimisprosessissa.