Työkalupakki koulupudokkaiden kanssa työskenteleville
Kärppä, Mirka (2012)
Kärppä, Mirka
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121819848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121819848
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tehtävänä oli koota materiaalipaketti tukemaan nuorten koulupudokkuutta ehkäisevää työtä Lausteen perhekuntoutuskeskuksen jälkihuoltoyksikkö Puistolassa. Opinnäytetyön tavoitteena oli auttaa koulupudokkaiden ja koulupudokkuus uhan alla olevien nuorten syrjäytymisen ehkäisyä. Toinen tavoite oli kehittää jälkihuoltoyksikön asiakastyötä.
Opinnäytetyön viitekehys koostuu kolmesta teemasta. Ensimmäisenä tarkastellaan nuorten syrjäytymistä ja koulupudokkuutta Suomessa. Sen jälkeen perehdytään sosiaalipedagogiseen näkökulmaan tehtäessä työtä syrjäytymisvaarassa olevien nuorten kanssa. Viimeisenä tutustutaan lastensuojelun jälkihuoltoon.
Kehittämistehtäviä olivat infopaketin kokoaminen Puistolan työntekijöille sekä sellaisten työmenetelmien ja tehtävien kehittäminen ja kokoaminen, joiden avulla voidaan tukea lastensuojelun jälkihuollon piirissä olevien nuorten siirtymistä jatkokoulutukseen ja työelämään. Kehittämismenetelmiä olivat havainnointi, kyselyt, keskustelut ja kokeileva toiminta.
Opinnäytetyön tuotoksena oli kolmiosainen materiaalipaketti nimeltä Työkalupakki koulupudokkaiden kanssa työskentelyyn. Sen ensimmäinen osio on tarkoitettu työntekijöille infopaketiksi. Muut osiot sisältävät erilaisia menetelmiä ja tehtäviä, joiden avulla nuorten kanssa voidaan pohtia heidän tulevaisuuden suunnitelmiaan sekä tukea heidän siirtymistään koulutukseen ja työelämään.
Opinnäytetyön viitekehys koostuu kolmesta teemasta. Ensimmäisenä tarkastellaan nuorten syrjäytymistä ja koulupudokkuutta Suomessa. Sen jälkeen perehdytään sosiaalipedagogiseen näkökulmaan tehtäessä työtä syrjäytymisvaarassa olevien nuorten kanssa. Viimeisenä tutustutaan lastensuojelun jälkihuoltoon.
Kehittämistehtäviä olivat infopaketin kokoaminen Puistolan työntekijöille sekä sellaisten työmenetelmien ja tehtävien kehittäminen ja kokoaminen, joiden avulla voidaan tukea lastensuojelun jälkihuollon piirissä olevien nuorten siirtymistä jatkokoulutukseen ja työelämään. Kehittämismenetelmiä olivat havainnointi, kyselyt, keskustelut ja kokeileva toiminta.
Opinnäytetyön tuotoksena oli kolmiosainen materiaalipaketti nimeltä Työkalupakki koulupudokkaiden kanssa työskentelyyn. Sen ensimmäinen osio on tarkoitettu työntekijöille infopaketiksi. Muut osiot sisältävät erilaisia menetelmiä ja tehtäviä, joiden avulla nuorten kanssa voidaan pohtia heidän tulevaisuuden suunnitelmiaan sekä tukea heidän siirtymistään koulutukseen ja työelämään.