Kasvatuskumppanuus ennen päivähoidon aloittamista
Suur-Uski, Anne (2012)
Suur-Uski, Anne
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719757
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719757
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Sosiaalialan koulutusohjelma
SUUR-USKI ANNE Kasvatuskumppanuus ennen päivähoidon aloittamista
Opinnäytetyö 42 sivua + 5 liitesivua
Työn ohjaaja Lehtori Virve Remes
Toimeksiantaja Otsonkallion päiväkoti / Kotkan kaupunki
Syyskuu 2012
Avainsanat kasvatuskumppanuus, kiintymyssuhde, lapsen kehitys, omahoitajuus
Opinnäytetyössä selvitettiin, millainen vaikutus kasvatuskumppanuuteen oli käytän-nöstä, jossa lapsen kotiin tehtiin tutustumiskäynti ennen päivähoidon aloittamista, ja kuinka kyseinen käytäntö auttoi niin sanotussa nivelvaiheessa, eli päivähoitoon siir-tymisessä. Teoriaosuudessa paneuduttiin kasvatuskumppanuuteen ja alle kolmevuoti-aan lapsen kehitykseen, kiintymyssuhteeseen sekä omahoitajuuteen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruu menetelmänä käytettiin haastattelua. Osittain kyseessä oli myös toiminnallinen opinnäytetyö, jossa tutkittiin, onko Otsonkallion päiväkodilla tarvetta muuttaa heidän tämän hetkistä työkäytäntöään. Tutkimukseen osallistui neljä perhettä, joiden lapset aloittivat päivähoidon Otsonkallion päiväkodissa syksyllä 2012, sekä kaksi päiväkodin ammattihenkilöä, jotka suorittivat tutustumiskäynnit perheisiin.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että niin vanhemmat kuin kasvattajatkin ovat tyytyväisiä siihen, että tutustumiskäynti tehdään. Kyseinen toimintamalli edesauttaa hyvän kasvatuskumppanuuden rakentumisessa, ja myös lapsen kynnys päivähoidon aloittamisessa madaltuu, sillä ensimmäisestä päivästä lähtien lapsella on päiväkodissa ainakin yksi ”tuttu” aikuinen, jonka hän on vähintään kerran aiemmin tavannut. Toisaalta sellaiset perheet, jotka olivat muuttaneet Kotkaan muualta, kaupungista, jossa kyseistä käytäntöä päiväkodissa jo toteutetaan, odottivat myös lapsen uudelta hoitopaikalta vastaavaa.
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Sosiaalialan koulutusohjelma
SUUR-USKI ANNE Kasvatuskumppanuus ennen päivähoidon aloittamista
Opinnäytetyö 42 sivua + 5 liitesivua
Työn ohjaaja Lehtori Virve Remes
Toimeksiantaja Otsonkallion päiväkoti / Kotkan kaupunki
Syyskuu 2012
Avainsanat kasvatuskumppanuus, kiintymyssuhde, lapsen kehitys, omahoitajuus
Opinnäytetyössä selvitettiin, millainen vaikutus kasvatuskumppanuuteen oli käytän-nöstä, jossa lapsen kotiin tehtiin tutustumiskäynti ennen päivähoidon aloittamista, ja kuinka kyseinen käytäntö auttoi niin sanotussa nivelvaiheessa, eli päivähoitoon siir-tymisessä. Teoriaosuudessa paneuduttiin kasvatuskumppanuuteen ja alle kolmevuoti-aan lapsen kehitykseen, kiintymyssuhteeseen sekä omahoitajuuteen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruu menetelmänä käytettiin haastattelua. Osittain kyseessä oli myös toiminnallinen opinnäytetyö, jossa tutkittiin, onko Otsonkallion päiväkodilla tarvetta muuttaa heidän tämän hetkistä työkäytäntöään. Tutkimukseen osallistui neljä perhettä, joiden lapset aloittivat päivähoidon Otsonkallion päiväkodissa syksyllä 2012, sekä kaksi päiväkodin ammattihenkilöä, jotka suorittivat tutustumiskäynnit perheisiin.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että niin vanhemmat kuin kasvattajatkin ovat tyytyväisiä siihen, että tutustumiskäynti tehdään. Kyseinen toimintamalli edesauttaa hyvän kasvatuskumppanuuden rakentumisessa, ja myös lapsen kynnys päivähoidon aloittamisessa madaltuu, sillä ensimmäisestä päivästä lähtien lapsella on päiväkodissa ainakin yksi ”tuttu” aikuinen, jonka hän on vähintään kerran aiemmin tavannut. Toisaalta sellaiset perheet, jotka olivat muuttaneet Kotkaan muualta, kaupungista, jossa kyseistä käytäntöä päiväkodissa jo toteutetaan, odottivat myös lapsen uudelta hoitopaikalta vastaavaa.