Tieliikennemelun mittaus ympäristötekniikan opetuksessa
Ojansuu, Sirpa (2012)
Ojansuu, Sirpa
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719696
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Hämeen ammattikorkeakoulun Riihimäen yksikössä toimivan liikennealan koulutusohjelman opetusta. Lähtökohtana on valmistuvien liikenneinsinöörien (AMK) asiantuntijuuden kehittymisen voimistaminen.
Asiantuntijuuden kehittymistä ja sen keskeisiä elementtejä on tarkasteltu integratiivisen pedagogiikan viitekehyksessä. Työelämässä tarvittavan asiantuntijuuden syntymistä voidaan edesauttaa luomalla oppimisympäristöjä ja -tehtäviä, joissa teoreettinen aines on yhdistettävissä käytännölliseen ongelmanratkaisuun. Oppimisympäristöt ja harjoitustehtävät on suunniteltava mahdollisimman aidoiksi eli työelämässä esiintyvien tehtävien kaltaisiksi. Asiantuntijuus koostuu teoreettisista, käytännöllisistä ja sosiokulttuurisista elementeistä sekä itsesäätelytiedosta eli oman toiminnan ohjaa-miseen liittyvästä havainnoinnista. Integratiivinen pedagogiikka on kehitetty apuvälineeksi sellaisten pedagogisten ratkaisujen luomiseen, joiden avulla kehitetään työelämässä tarvittavaa asiantuntijuutta.
Opinnäytetyössä luodaan pohja maastotutkimusten työskentelymallille ja sen avulla käynnistetään konkreettisten, kokemuksellisten osien käyttö liikennealan opetuksessa. Maastossa voidaan kerätä monenlaista tietoa lii-kennevirran ominaisuuksista ja tarkastella niitä kartta- ja muilla analyyseillä sekä reflektoida ja keskustella työskentelytavoista ja tuloksista.
Työssä haastateltiin kolmea oppilaitoksen ja kolmea työelämän edustajaa ja kerättiin kokemuksia laboratorio- ja maastotutkimusten käytöstä työelämässä ja opetuksessa. Kokemuksista keskusteltiin ja löydettiin uusia yhteistyömuotoja. Tässä työssä suunniteltiin tieliikennemelun mittaus oppimistehtäväksi ympäristötekniikan opintojaksolle ja tehtiin ehdotuksia muiden maastotutkimusten käytöstä opetuksessa. Seuraavana tehtävänä suunnitellaan nopeusmittaus ja tutkitaan paikkatiedon hyödyntämismahdollisuudet.
Asiantuntijuuden kehittymistä ja sen keskeisiä elementtejä on tarkasteltu integratiivisen pedagogiikan viitekehyksessä. Työelämässä tarvittavan asiantuntijuuden syntymistä voidaan edesauttaa luomalla oppimisympäristöjä ja -tehtäviä, joissa teoreettinen aines on yhdistettävissä käytännölliseen ongelmanratkaisuun. Oppimisympäristöt ja harjoitustehtävät on suunniteltava mahdollisimman aidoiksi eli työelämässä esiintyvien tehtävien kaltaisiksi. Asiantuntijuus koostuu teoreettisista, käytännöllisistä ja sosiokulttuurisista elementeistä sekä itsesäätelytiedosta eli oman toiminnan ohjaa-miseen liittyvästä havainnoinnista. Integratiivinen pedagogiikka on kehitetty apuvälineeksi sellaisten pedagogisten ratkaisujen luomiseen, joiden avulla kehitetään työelämässä tarvittavaa asiantuntijuutta.
Opinnäytetyössä luodaan pohja maastotutkimusten työskentelymallille ja sen avulla käynnistetään konkreettisten, kokemuksellisten osien käyttö liikennealan opetuksessa. Maastossa voidaan kerätä monenlaista tietoa lii-kennevirran ominaisuuksista ja tarkastella niitä kartta- ja muilla analyyseillä sekä reflektoida ja keskustella työskentelytavoista ja tuloksista.
Työssä haastateltiin kolmea oppilaitoksen ja kolmea työelämän edustajaa ja kerättiin kokemuksia laboratorio- ja maastotutkimusten käytöstä työelämässä ja opetuksessa. Kokemuksista keskusteltiin ja löydettiin uusia yhteistyömuotoja. Tässä työssä suunniteltiin tieliikennemelun mittaus oppimistehtäväksi ympäristötekniikan opintojaksolle ja tehtiin ehdotuksia muiden maastotutkimusten käytöstä opetuksessa. Seuraavana tehtävänä suunnitellaan nopeusmittaus ja tutkitaan paikkatiedon hyödyntämismahdollisuudet.