Asuntokaupan kuntotarkastuksen kuluttajaongelmat
Sampalahti, Janne (2012)
Sampalahti, Janne
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121519595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121519595
Tiivistelmä
Kuntotarkastuksella asuntokaupan yhteydessä tarkoitetaan aistinvaraista ja rakennetta rikkomatonta tarkastusta, minkä tavoitteena on tuottaa puolueetonta tietoa asuntokaupan osapuolille rakennuksen rakennusteknisestä kunnosta, korjaustarpeista, vaurio-, käyttöturvalli- suus- ja terveysriskeistä sekä toimenpide-ehdotuksista.
Tämän tutkimuksen päätavoite oli perehtyä kuluttajien ongelmiin, joita he kohtaavat asuntokaupan kuntotarkastuksen yhteydessä. Tutkimuksella selvitettiin myös asuntokaupan kuntotarkastuksen kehitystä 2000-luvulla ja millaisia vastuita asuntokaupan kuntotarkastus tuo eri osapuolille.
Tutkimuksessa tehtiin ensin kirjallisuustutkimus, jolla selvitettiin alan historiaa ja luotiin yleinen tietopohja työlle. Sen jälkeen kuluttajaneuvojille, lakimiehille ja kuntotarkastajille tehtiin kysely, jonka avulla selvitettiin heidän näkemyksiään kuluttajien ongelmista. Viimeiseksi selvitettiin kuntotarkastuspalvelujen tilaajien näkökulmat heidän antamistaan asiakaspalautteista. Lisäksi suoritettiin muutamia haastatteluja. Haastattelujen tarkoitus oli saada taustatietoa tutkimukseen.
Asuntokaupan kuntotarkastuksen ohjeistusta on kehitetty 2000-luvulla paljon, mutta sen suorittamiseen ei ole säädetty lakeja tai säädöksiä. Kuluttajien valitukset kuntotarkastuksia kohtaan ovat viime vuosina lisääntyneet. Kyselytutkimuksen tulos osoitti asuntokaupan kuntotarkastuksen yleisimpien kuluttajaongelmien johtuvan vastoin yhteisen toimintamallin ohjeistuksia suoritetuista kuntotarkastuksista sekä kuluttajien puutteista tunnistaa kuntotarkastuksen sisältö.
Tämän tutkimuksen päätavoite oli perehtyä kuluttajien ongelmiin, joita he kohtaavat asuntokaupan kuntotarkastuksen yhteydessä. Tutkimuksella selvitettiin myös asuntokaupan kuntotarkastuksen kehitystä 2000-luvulla ja millaisia vastuita asuntokaupan kuntotarkastus tuo eri osapuolille.
Tutkimuksessa tehtiin ensin kirjallisuustutkimus, jolla selvitettiin alan historiaa ja luotiin yleinen tietopohja työlle. Sen jälkeen kuluttajaneuvojille, lakimiehille ja kuntotarkastajille tehtiin kysely, jonka avulla selvitettiin heidän näkemyksiään kuluttajien ongelmista. Viimeiseksi selvitettiin kuntotarkastuspalvelujen tilaajien näkökulmat heidän antamistaan asiakaspalautteista. Lisäksi suoritettiin muutamia haastatteluja. Haastattelujen tarkoitus oli saada taustatietoa tutkimukseen.
Asuntokaupan kuntotarkastuksen ohjeistusta on kehitetty 2000-luvulla paljon, mutta sen suorittamiseen ei ole säädetty lakeja tai säädöksiä. Kuluttajien valitukset kuntotarkastuksia kohtaan ovat viime vuosina lisääntyneet. Kyselytutkimuksen tulos osoitti asuntokaupan kuntotarkastuksen yleisimpien kuluttajaongelmien johtuvan vastoin yhteisen toimintamallin ohjeistuksia suoritetuista kuntotarkastuksista sekä kuluttajien puutteista tunnistaa kuntotarkastuksen sisältö.