En studie om ensamkommande flyktingbarn och deras upplevelser
Adan, Asiya (2012)
Adan, Asiya
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319430
Tiivistelmä
Varje år kommer ett hundratal flyktingbarn till Finland utan vårdnadshavare eller andra anhöriga. Dessa barn tillhör en utsatt grupp som är viktig att uppmärksamma. Syftet med examensarbetet är att beskriva hur ensamkommande flyktingbarn kan känna under flykten och när de kommer till ett nytt land. Meningen är att undersöka hur dessa barn kan må efter en flykt och målet är att få en djupare förståelse av dessa barns emotionella svårigheter. Frågeställningar är: Varför skickas dessa barn till Finland? Vilka emotionella svårigheter kan uppstå hos ensamkommande flyktingbarn? Problemet närmas med hjälp av en kvalitativ forskningsansats och narrativa temaintervjuer som datainsamlingsmetod. Målgruppen för undersökningen är individer som kom till Finland som barn men idag är vuxna. Respondenterna var två till antal. Först presenteras bakgrundsforskning om ämnet, och i följande kapitel redogörs för den teoretiska referensramen som består av KASAM (känsla av sammanhang) kris och empowerment som socialpedagogiskt begrepp. Resultaten visar att ensamkommande flyktingbarn lider av depression en längre tid. Flyktingbarnen har svårt att förstå vad som händer under och efter flykten. Enligt resultaten skickas ensamkommande flyktingbarnen till Finland på grund av krig. Barnen skickades plötsligt utan förvarning med en främmande person vilket medförde känslomässiga svårigheter. Vidare visar resultaten att barnen upplevde känslor av maktlöshet både under och efter flykten. Eftersom flykten skedde plötsligt hade barnen svårt att reflektera över det som hade hänt och därför hade svårt att uppfatta situationen. Every year, hundreds of refugee children come to Finland without a guardian or other relatives. These children belong to a vulnerable group that is important to pay attention to. The purpose of this study is to describe how unaccompanied refugee children may feel during the escape and when they come to a new country. The intention is to examine how these children can feel after an escape, and the goal is to gain a deeper understanding of these children’s emotional difficulties. Research questions are: Why send these children to Finland? What emotional difficulties can occur in unaccompanied refugee children? The problem is approached by means of a qualitative research approach and narrative theme interviews as data collection method. The target group of the survey is individuals who came to Finland as a child, but today are adults. The respondents composed of two individuals. First background research on the subject is presented, and in the following chapter the theoretical framework is described. It consists of SOC (Sense of Coherence) crisis and empowerment as a social pedagogical concept. The results show that unaccom-panied refugee children suffer from depression long after they have settled down in the new country. Refugee children have difficulty understanding what happens during and after the escape. According to the results the unaccompanied refugee children are sent to Finland because of war. The children were sent suddenly without warning with a stranger, and the experience results in emotional difficulties. Further, the result shows that the children experienced feelings of powerlessness, both during and after the escape. Because the escape occurred so suddenly the children didn’t have time to reflect on what had happened and therefore found it difficult to understand the situation.