HTML5 paikkatietojen hyödyntäminen mobiilimainonnassa
Yrjönen, Tuuli (2012)
Yrjönen, Tuuli
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121119069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121119069
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia HTML5 paikkatietojen käyttöä mobiilimainonnassa. Tavoitteena oli selvittää, mitä mahdollisuuksia paikkatietojen hyödyntämisellä on mainonnan näkökulmasta, sillä paikkasidonnaiset palvelut ovat jo hyvin yleisiä. Lisäksi tavoitteena oli tutkia paikkasidonnaisen mainonnan vaihtoehtoja; mitkä siihen liittyvät rajoitukset ja haasteet ovat ja mitä mahdollisuuksia paikkatietojen hyödyntämiseen mainonnassa tulevaisuudessa on.
Opinnäytetyötä varten testattiin HTML5 paikkatietorajapinnan toimintaa käytännössä ja etsittiin paikkatietoja hyödyntäviä mainoksia Suomesta ja maailmalta.
HTML5 paikkatietorajapinta ei tarjoa varsinaista paikkatietoa vaan ainoastaan standardoi sijaintitiedon kyselyn ja vastaukset, joten itse sijaintipalvelu tulee olla päätelaitteessa tai selaimessa. Paikkatietorajapinnan avulla sivun sisältö voidaan toteuttaa laitteen maantieteellisen sijainnin perusteella. Mainonnan näkökulmasta tämä antaa mahdolli-suuden mainonnan kohdentamiseen yhä tarkemmin, jolloin kuluttajalle voidaan tarjota tarkemmin kohdennettuja ja oleellisempaa markkinointiviestiä.
Opinnäytetyötä varten testattiin HTML5 paikkatietorajapinnan toimintaa käytännössä ja etsittiin paikkatietoja hyödyntäviä mainoksia Suomesta ja maailmalta.
HTML5 paikkatietorajapinta ei tarjoa varsinaista paikkatietoa vaan ainoastaan standardoi sijaintitiedon kyselyn ja vastaukset, joten itse sijaintipalvelu tulee olla päätelaitteessa tai selaimessa. Paikkatietorajapinnan avulla sivun sisältö voidaan toteuttaa laitteen maantieteellisen sijainnin perusteella. Mainonnan näkökulmasta tämä antaa mahdolli-suuden mainonnan kohdentamiseen yhä tarkemmin, jolloin kuluttajalle voidaan tarjota tarkemmin kohdennettuja ja oleellisempaa markkinointiviestiä.