Tuntimalli Koululiikuntaliiton N…Y…T… - NYT! -kisailuun : Lasten liikunnallisia perustaitoja kehittäviä tehtäviä
Silvasti, Katja (2012)
Silvasti, Katja
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018933
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tuotoksena suunnittelin tuntimallin Koululiikuntaliiton alakoululaisille suunnattua N…Y…T… - NYT! –kisailua varten. Malli keskittyy liikunnallisten perustaitojen kehittämiseen ja koostuu kuudesta eri tehtäväosiosta. Tavoitteena oli suunnitella tehtävät ja toteutustavat sellaisiksi, joihin kaikkien oppilaiden on helppo osallistua. Tarkoituksena oli tuottaa matalan kynnyksen toimintaa, joka motivoi lapsia liikkumaan. Tuntimallin taustatiedoksi tehtiin katsaus koululiikunnan ja lasten liikkumisen nykytilaan esittelemällä tutkimustuloksia ja ajankohtaisia projekteja.
Teoriaosuudessa on liikunnallisten perustaitojen ohella hyödynnetty tietoa liikuntamotivaatiosta, taito- ja kuntotekijöistä sekä lasten motorisesta kehityksestä. Tämän lisäksi on pohdittu kilpailemista ja yhteisöllisyyttä sekä näiden välistä jännitettä. Kisailun kannalta on pyritty ilmentämään miten kilpaileminen on hyödyllistä ja kuinka sitä tulisi käyttää menetelmänä.
Liikunnalliset perustaidot ovat lasten liikunnan kannalta ajankohtainen aihe. On keskitytty liikaa lajitaitojen opettamiseen, joten perustaitojen esille tuominen on tärkeää. Toinen ajankohtainen näkökulma on matalan kynnyksen liikuntamahdollisuuksien kehittäminen. Jotta liikkumista ja liikuntamotivaatiota saataisiin edistettyä erityisesti vähän liikkuvien osalta, tulee tarjota mahdollisuuksia, joihin on helppo osallistua.
Teoriaosuudessa on liikunnallisten perustaitojen ohella hyödynnetty tietoa liikuntamotivaatiosta, taito- ja kuntotekijöistä sekä lasten motorisesta kehityksestä. Tämän lisäksi on pohdittu kilpailemista ja yhteisöllisyyttä sekä näiden välistä jännitettä. Kisailun kannalta on pyritty ilmentämään miten kilpaileminen on hyödyllistä ja kuinka sitä tulisi käyttää menetelmänä.
Liikunnalliset perustaidot ovat lasten liikunnan kannalta ajankohtainen aihe. On keskitytty liikaa lajitaitojen opettamiseen, joten perustaitojen esille tuominen on tärkeää. Toinen ajankohtainen näkökulma on matalan kynnyksen liikuntamahdollisuuksien kehittäminen. Jotta liikkumista ja liikuntamotivaatiota saataisiin edistettyä erityisesti vähän liikkuvien osalta, tulee tarjota mahdollisuuksia, joihin on helppo osallistua.