Mainosyhteistyö blogikulttuurissa : markkinointitutkimus suosittujen suomalaisten blogien ja yritysten yhteistyöstä
Aarnio, Iida (2012)
Aarnio, Iida
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018910
Tiivistelmä
Sosiaalisen median ja nimenomaisesti blogien hyödyntäminen yrityksen markkinoinnissa on puhuttanut viime aikoina paljon. Erilaisia oppaita yritysblogien luomiseen ja sosiaalisen median hyödyntämiseen yritystasolla löytyy jo valtavasti, mutta edelleen vähemmälle huomiolle on jäänyt olemassa olevien, suuren lukijakunnan tavoittavien blogien hyödyntäminen yrityksen markkinoinnissa. Nyt yritykset ovat kuitenkin enenevissä määrin heränneet tähän hyvinkin
potentiaaliseen ja kustannustehokkaaseen markkinointikanavaan.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää kuinka paljon yritysten ja blogien kirjoittajien yhteistyömainoksia esiintyy Suomen suosituimmissa muoti- ja lifestyleblogeissa, onko mainosmäärillä huomattavia eroja kvartaalien tai kuukausien osalta, minkä alan yritykset mainostavat kyseisissä blogeissa eniten sekä onko eri blogien mainosmäärissä nähtävissä suuria eroja.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee tutkittavan asian taustoja, muun muassa sosiaalisen median vaikutusta yritysten markkinointiin. Teoriaosassa avataan tarkemmin esimerkiksi
yhteistyömainontaa blogien ja yritysten välillä, bannerimainontaa blogeissa, kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä, blogien kaupallistumista sekä myös sitä kuinka yritys voi hyödyntää blogeja markkinointikanavanaan. Teoriaosuus painottaa sosiaalisen median ja blogien merkitystä markkinointikeinona.
Työn empiriaosassa käsitellään tehtyä kvantitatiivista tutkimusta, jossa tutkittiin erään suuren ja
vaikutusvaltaisen blogiportaalin blogien mainosyhteistyötä ulkopuolisten yritysten kanssa. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että useat yritykset ovat todenneet aktiivisen
yhteistyömainonnan olevan hyvä ja kustannustehokas keino tuoda yrityksen tuotteita ja palveluita esille juuri oikealle kohderyhmälle. Myös blogeihin sisältöä tuottavien henkilöiden
myönteinen asenne blogien kaupallistumiseen ja mainonnan julkaisuun omassa blogissaan viestii nykypäivän markkinoinnin murroksesta.
potentiaaliseen ja kustannustehokkaaseen markkinointikanavaan.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää kuinka paljon yritysten ja blogien kirjoittajien yhteistyömainoksia esiintyy Suomen suosituimmissa muoti- ja lifestyleblogeissa, onko mainosmäärillä huomattavia eroja kvartaalien tai kuukausien osalta, minkä alan yritykset mainostavat kyseisissä blogeissa eniten sekä onko eri blogien mainosmäärissä nähtävissä suuria eroja.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee tutkittavan asian taustoja, muun muassa sosiaalisen median vaikutusta yritysten markkinointiin. Teoriaosassa avataan tarkemmin esimerkiksi
yhteistyömainontaa blogien ja yritysten välillä, bannerimainontaa blogeissa, kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä, blogien kaupallistumista sekä myös sitä kuinka yritys voi hyödyntää blogeja markkinointikanavanaan. Teoriaosuus painottaa sosiaalisen median ja blogien merkitystä markkinointikeinona.
Työn empiriaosassa käsitellään tehtyä kvantitatiivista tutkimusta, jossa tutkittiin erään suuren ja
vaikutusvaltaisen blogiportaalin blogien mainosyhteistyötä ulkopuolisten yritysten kanssa. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että useat yritykset ovat todenneet aktiivisen
yhteistyömainonnan olevan hyvä ja kustannustehokas keino tuoda yrityksen tuotteita ja palveluita esille juuri oikealle kohderyhmälle. Myös blogeihin sisältöä tuottavien henkilöiden
myönteinen asenne blogien kaupallistumiseen ja mainonnan julkaisuun omassa blogissaan viestii nykypäivän markkinoinnin murroksesta.