Hävikinhallinta elintarvikeliikkessä ja hävikin ympäristövaikutukset : case: Rismator Oy
Veijanen, Minna (2012)
Veijanen, Minna
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018891
Tiivistelmä
Hävikki on yksi elintarvikekaupan suurimmista myyntikatteeseen ja tulokseen vaikuttavista tekijöistä. Myyjät joutuvat työssään päivittäin tekemisiin hävikin kanssa, sen hallinta on osa myyjien työtä. Hävikkiä syntyy tuotteiden pilaantumisesta, painon kevenemisestä, päivämäärien vanhetessa ja tavaroiden väärästä käsittelystä johtuvista vaurioista sekä varkaushävikin vuoksi. Vuositasolla hävikki on keskimäärin noin 1.8 prosenttia kaupan myynnistä. Hävikki vaikuttaa negatiivisesti yrityksen tuloksentekokykyyn. Lisäksi hävikillä on vaikutuksia ympäristöömme, tuotteiden pakkaukset ja pois heitettävät elintarvikkeet rasittavat ympäristöämme.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia myyjien ja tiimipäälliköiden mielipiteitä ja asenteita siitä, mitä mieltä he ovat hävikistä ja sen syntymisestä. Tutkimus etsii tietoa, syitä ja seurauksia, voiko asenne ja työskentelytavat vaikuttaa hävikin syntymiseen ja voidaanko asenteiden ja työskentelytapojen muutoksilla vaikuttaa hävikin määrään. Lisäksi tutkimuksessa on huomioitu ympäristöasioita kaupan näkökulmasta.
Tutkimus tehtiin yksilöhaastattelututkimuksena Rismator Oy:ssä, maaliskuussa ja lokakuussa 2012.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia myyjien ja tiimipäälliköiden mielipiteitä ja asenteita siitä, mitä mieltä he ovat hävikistä ja sen syntymisestä. Tutkimus etsii tietoa, syitä ja seurauksia, voiko asenne ja työskentelytavat vaikuttaa hävikin syntymiseen ja voidaanko asenteiden ja työskentelytapojen muutoksilla vaikuttaa hävikin määrään. Lisäksi tutkimuksessa on huomioitu ympäristöasioita kaupan näkökulmasta.
Tutkimus tehtiin yksilöhaastattelututkimuksena Rismator Oy:ssä, maaliskuussa ja lokakuussa 2012.