"Ei tää ollut kauhea paikka" : Peruskoulunsa päättävien nuorten kokemukset sairaalakoulusta
Marjusaari, Jaana (2012)
Marjusaari, Jaana
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018886
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin sairaalakoulua käyvien nuorien kokemuksia sairaalakoulun tuo-masta tuesta ja haasteista sekä merkityksestä jatkopolun hakemiseen. Sairaalakoulua käyvän nuo-ren elämäntilanne on vaikea, hän tarvitsee apua ja tukea nuorisopsykiatrian puolelta. Tutkimuksen kohderyhmä rajattiin 9. luokkalaisiin nuoriin, joilla on nuorisopsykiatrian avopuolelle hoitosuhde, sillä he käyvät sairaalakoulua yleensä pidempään kuin osastolta käyvät nuoret. Tutkimustulosten kautta on tarkoitus kehittää sairaalakoulun toimintaa nuorten tarpeita tukevaksi. Ja tavoitteena on lisätä ymmärrystä sairaalakoulun nuoria kohtaan.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen, jossa lähestymistapa oli narrativiinen. Tutkimukseen osallistui kuu-si sairaalakoulua käyvää nuorta, joista kolme oli poikaa ja kolme tyttöä. Tiedonkeruumenetelmänä oli narratiivinen haastattelu, joka toteutettiin toukokuussa 2012. Narratiivinen analysointi tehtiin kahdella eri tyylillä. Ensin nuorten tarinoista nostettiin esiin yhteisiä teemoja ja toiseksi niistä tee-moista muodostettiin uusi juonellinen kertomus.
Tutkimustulosten mukaan nuoret kokivat saaneensa sairaalakoulusta hyviä kokemuksia ja koulun tuomat haasteet olivat vähäisiä. Sairaalakoulun tuoma tuki auttoi heitä käymään peruskoulun lop-puun ja parantamaan heidän hyvinvointiaan. Sairaalakoululla ei ollut merkitystä nuoren hakemaan jatkopolun paikkaan. Tulevaisuudessa sairaalakoulun merkitystä voisi tutkia niiden nuorten kohdal-la, jotka ovat jo aikuisiän kynnyksellä. Miten he kokevat myöhemmin sairaalakoulun merkityksen heidän elämäänsä?
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen, jossa lähestymistapa oli narrativiinen. Tutkimukseen osallistui kuu-si sairaalakoulua käyvää nuorta, joista kolme oli poikaa ja kolme tyttöä. Tiedonkeruumenetelmänä oli narratiivinen haastattelu, joka toteutettiin toukokuussa 2012. Narratiivinen analysointi tehtiin kahdella eri tyylillä. Ensin nuorten tarinoista nostettiin esiin yhteisiä teemoja ja toiseksi niistä tee-moista muodostettiin uusi juonellinen kertomus.
Tutkimustulosten mukaan nuoret kokivat saaneensa sairaalakoulusta hyviä kokemuksia ja koulun tuomat haasteet olivat vähäisiä. Sairaalakoulun tuoma tuki auttoi heitä käymään peruskoulun lop-puun ja parantamaan heidän hyvinvointiaan. Sairaalakoululla ei ollut merkitystä nuoren hakemaan jatkopolun paikkaan. Tulevaisuudessa sairaalakoulun merkitystä voisi tutkia niiden nuorten kohdal-la, jotka ovat jo aikuisiän kynnyksellä. Miten he kokevat myöhemmin sairaalakoulun merkityksen heidän elämäänsä?