Kouluvierailulle? : Materiaalia kouluyhteistyöhön
Hyttinen, Hanne (2012)
Hyttinen, Hanne
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018850
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Hyttinen, Hanne. Kouluvierailulle? Materiaalia kouluyhteistyöhön. Diak Etelä, Kauniainen, syksy 2012, 74 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus
Opinnäytetyön tavoite oli vastata Suomen Evankelisluterilaisen Opiskelija- ja Koululaislähetyksen (OPKO) tarpeeseen saada käyttöönsä materiaali helpottamaan vapaaehtoisista koostuvien kouluvierailutiimien perustamista ja lähtemistä kouluille. Materiaalin tavoitteena oli antaa vapaaehtoisille kuva siitä, mitä koulun uskonnonopetus ja kouluvierailut ovat ja tehdä kouluvierailuille lähtemisestä helpompaa tarjoamalla valmiit tuntisuunnitelmat.
Tärkeänä teoriapohjana opinnäytetyössä oli koulun uskonnonopetukseen liittyvä lainsäädäntö ja opetussuunnitelman perusteet. Tämän lisäksi materiaalin laatimisessa hyödynnettiin uskonnonopetuksesta ja uskontokasvatuksesta kirjoitettua teoriaa.
Teoriaan perehtymisen pohjalta laadittiin tuntisuunnitelmat neljälle alakoulun uskontotunnille ja orientaatio, jossa kerrottiin tärkeitä taustatietoja kouluvierailuihin liittyen. Tunnit on suunnattu 1.–5.-luokkien uskontotunneille. Tuntikokonaisuuksista kaksi koekäytettiin ja kaikista kokonaisuuksista pyydettiin arviointia neljältä opiskelijalta ja työelämätahon edustajalta. Saadun palautteen ja kokemusten pohjalta materiaalia muokattiin käytettävämmäksi.
Materiaalin uskontotunneissa on kiinnitetty huomiota erityisesti havainnollisuuteen ja siihen, miten aiheet voisivat liittyä oppilaan omaan elämään. Tuntisuunnitelmissa on hyödynnetty kerrontaa, kuvia, ryhmätyötä, itsenäistä työskentelyä ja keskustelua. Tuntien aiheet ovat joulu ja pääsiäinen sekä ihmisarvo ja Israelin kansan erämaavaellus. Aiheet valittiin uskonnon opetussuunnitelman perusteiden ja kouluvierailutunneilla usein nousevien kysymysten perusteella.
Materiaali palvelee tilaajatahon kouluyhteistyötä, mutta sitä voi soveltuvin osin hyödyntää myös seurakunnan tekemässä kouluyhteistyössä. Jatkossa aiheesta voisi jatkaa luomalla materiaalia myös yläkoulun puolelle suuntautuville kouluvierailuille.
Asiasanat: uskontokasvatus, alakoulu, uskonto, seurakunta, koulu, yhteistyö, vapaaehtoiset, opetussuunnitelmat
Hyttinen, Hanne. Kouluvierailulle? Materiaalia kouluyhteistyöhön. Diak Etelä, Kauniainen, syksy 2012, 74 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus
Opinnäytetyön tavoite oli vastata Suomen Evankelisluterilaisen Opiskelija- ja Koululaislähetyksen (OPKO) tarpeeseen saada käyttöönsä materiaali helpottamaan vapaaehtoisista koostuvien kouluvierailutiimien perustamista ja lähtemistä kouluille. Materiaalin tavoitteena oli antaa vapaaehtoisille kuva siitä, mitä koulun uskonnonopetus ja kouluvierailut ovat ja tehdä kouluvierailuille lähtemisestä helpompaa tarjoamalla valmiit tuntisuunnitelmat.
Tärkeänä teoriapohjana opinnäytetyössä oli koulun uskonnonopetukseen liittyvä lainsäädäntö ja opetussuunnitelman perusteet. Tämän lisäksi materiaalin laatimisessa hyödynnettiin uskonnonopetuksesta ja uskontokasvatuksesta kirjoitettua teoriaa.
Teoriaan perehtymisen pohjalta laadittiin tuntisuunnitelmat neljälle alakoulun uskontotunnille ja orientaatio, jossa kerrottiin tärkeitä taustatietoja kouluvierailuihin liittyen. Tunnit on suunnattu 1.–5.-luokkien uskontotunneille. Tuntikokonaisuuksista kaksi koekäytettiin ja kaikista kokonaisuuksista pyydettiin arviointia neljältä opiskelijalta ja työelämätahon edustajalta. Saadun palautteen ja kokemusten pohjalta materiaalia muokattiin käytettävämmäksi.
Materiaalin uskontotunneissa on kiinnitetty huomiota erityisesti havainnollisuuteen ja siihen, miten aiheet voisivat liittyä oppilaan omaan elämään. Tuntisuunnitelmissa on hyödynnetty kerrontaa, kuvia, ryhmätyötä, itsenäistä työskentelyä ja keskustelua. Tuntien aiheet ovat joulu ja pääsiäinen sekä ihmisarvo ja Israelin kansan erämaavaellus. Aiheet valittiin uskonnon opetussuunnitelman perusteiden ja kouluvierailutunneilla usein nousevien kysymysten perusteella.
Materiaali palvelee tilaajatahon kouluyhteistyötä, mutta sitä voi soveltuvin osin hyödyntää myös seurakunnan tekemässä kouluyhteistyössä. Jatkossa aiheesta voisi jatkaa luomalla materiaalia myös yläkoulun puolelle suuntautuville kouluvierailuille.
Asiasanat: uskontokasvatus, alakoulu, uskonto, seurakunta, koulu, yhteistyö, vapaaehtoiset, opetussuunnitelmat