Ydinprosessianalyysi yrityksen toiminnan suorituskyvyn arviointikeinona - Case Yritys X Oy
Korppoo, Kaija (2012)
Korppoo, Kaija
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018844
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana on vuonna 2009 perustettu ilmanvaihto- ja sisäilmatutkimuksiin erikoistunut mikroyritys, Yritys X Oy. Kysynnän kasvu on aiheuttanut yrityksessä uudenlaisen tilanteen ja yksinyrittäjä kaipaa muutosta nykyisiin toimintatapoihin.
Opinnäytetyössä selvitetään Yritys X Oy:n nykytilaa prosessinäkökulmasta ja luodaan lähtötilanne yrityksen kehitystyölle. Opinnäytetyön tavoitteena on arvioida Yritys X Oy:n suorituskykyä analysoimalla ydinprosesseja ja määrittelemällä nykyisten toimintatapojen vahvuudet ja heikkoudet.
Opinnäytetyö on toteutettu kevään ja kesän 2012 aikana. Työ on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa empiirinen aineisto koostuu henkilökohtaisissa haastatteluissa ja osallistuvan havainnoinnin kautta kerätystä aineistosta sekä Yritys X Oy:tä koskevista kirjallisista materiaaleista ja muista dokumenteista.
Tutkimuksen tuloksena Yritys X Oy:stä tunnistettiin kolme ydinprosessia: palvelu-, alihankinta- ja jälkipalveluprosessi. Ydinprosessit ovat työvaiheiden etenemisen osalta kohtuullisen selkeitä eikä niissä esiinny päällekkäisyyksiä tai turhia työvaiheita. Ydinprosessien vahvuuksia ovat pienen organisaation mukanaan tuoma joustavuus ja nopeus. Yrityksessä oleva moniosaaminen ja toimiva yhteistyöverkosto parantavat Yritys X Oy:n suorituskykyä. Ydinprosessien merkittävimmät heikkoudet ovat viiveet, ei-tilatun työn tekeminen, laskuttamatta jäävät kustannukset sekä puutteet ajankäytön ja tiedon hallinnassa.
Opinnäytetyössä selvitetään Yritys X Oy:n nykytilaa prosessinäkökulmasta ja luodaan lähtötilanne yrityksen kehitystyölle. Opinnäytetyön tavoitteena on arvioida Yritys X Oy:n suorituskykyä analysoimalla ydinprosesseja ja määrittelemällä nykyisten toimintatapojen vahvuudet ja heikkoudet.
Opinnäytetyö on toteutettu kevään ja kesän 2012 aikana. Työ on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa empiirinen aineisto koostuu henkilökohtaisissa haastatteluissa ja osallistuvan havainnoinnin kautta kerätystä aineistosta sekä Yritys X Oy:tä koskevista kirjallisista materiaaleista ja muista dokumenteista.
Tutkimuksen tuloksena Yritys X Oy:stä tunnistettiin kolme ydinprosessia: palvelu-, alihankinta- ja jälkipalveluprosessi. Ydinprosessit ovat työvaiheiden etenemisen osalta kohtuullisen selkeitä eikä niissä esiinny päällekkäisyyksiä tai turhia työvaiheita. Ydinprosessien vahvuuksia ovat pienen organisaation mukanaan tuoma joustavuus ja nopeus. Yrityksessä oleva moniosaaminen ja toimiva yhteistyöverkosto parantavat Yritys X Oy:n suorituskykyä. Ydinprosessien merkittävimmät heikkoudet ovat viiveet, ei-tilatun työn tekeminen, laskuttamatta jäävät kustannukset sekä puutteet ajankäytön ja tiedon hallinnassa.