”Leikiks mun kans?” : Lasten sosiaalinen kehitys päiväkodissa tapahtuvan leikin kautta
Ojala, Lotta (2012)
Ojala, Lotta
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418251
Tiivistelmä
Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää, millaisia sosiaalisia taitoja lapset leikeissään käyttivät ja millaiset leikkitilanteet voivat kehittää lasten sosiaalisia taitoja. Lisäksi tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, millaisia sosiaalisen käyttäytymisen piirteitä lapset itse tunnistavat.
Teoriaosuudessa käsittelen leikkiä, sosiaalisuutta ja sosiaalisten taitojen oppimista. Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen eli laadullinen ja tutkimuksen toteutin havainnoimalla lasten välisiä leikkitilanteita päiväkodissa. Tekemistäni havainnoinneista kirjoitin muistiinpanoja.
Tutkimuksestani selvisi, että on olemassa useita sosiaalisia taitoja kehittäviä leikkitilanteita. Ryhmän lapset leikkivät mielellään roolileikkejä, joissa lapset käyttävät mielikuvitustaan. Leikkiessään lapset käyttivät vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja. Jokaisen lapsen sosiaalisten taitojen oppimisprosessi on erilainen, joten leikkitilanteet kehittävät eri tavalla lasten sosiaalisia taitoja. Kolmesta viiteen vuotiaiden lasten sosiaaliset taidot olivat hyvät, mutta vaativat vielä kehittymistä.
Teoriaosuudessa käsittelen leikkiä, sosiaalisuutta ja sosiaalisten taitojen oppimista. Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen eli laadullinen ja tutkimuksen toteutin havainnoimalla lasten välisiä leikkitilanteita päiväkodissa. Tekemistäni havainnoinneista kirjoitin muistiinpanoja.
Tutkimuksestani selvisi, että on olemassa useita sosiaalisia taitoja kehittäviä leikkitilanteita. Ryhmän lapset leikkivät mielellään roolileikkejä, joissa lapset käyttävät mielikuvitustaan. Leikkiessään lapset käyttivät vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja. Jokaisen lapsen sosiaalisten taitojen oppimisprosessi on erilainen, joten leikkitilanteet kehittävät eri tavalla lasten sosiaalisia taitoja. Kolmesta viiteen vuotiaiden lasten sosiaaliset taidot olivat hyvät, mutta vaativat vielä kehittymistä.