Videopelaaminen osana aivovauriopotilaiden fysioterapiaa : interventio kahden aivovauriokuntoutujan dynaamisen asennonhallinnan kehittyminen Nintendo Wii Fit-ohjelmiston ja tasapainolaudan avulla.
Ruohonen, Susanna; Valkeapää, Markku (2012)
Ruohonen, Susanna
Valkeapää, Markku
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418195
Tiivistelmä
Aivovauriopotilaan kuntoutus on pitkäjänteistä ja taitojen uudelleenoppimiseen vaaditaan suuria toistomääriä. Tämä vaatii kuntoutujalta aktiivisuutta ja motivaatiota omaan kuntoutumiseen. Pelikonsoleiden käyttö liikunnallisen kuntoutuksen yhteydessä on lisääntynyt kehittyvän teknologian myötä. Useissa tapaustutkimuksissa on saatu rohkaisevia tuloksia neurologisten kuntoutujien asennonhallinnan parantumisesta jo kuukauden intensiivisellä harjoittelulla. Tutkimuksissa koehenkilöt ovat kokeneet harjoittelun motivoivaksi.
Tämä tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus ja se toteutettiin tutkimusinterventiona. Tutkimuksen tarkoituksena oli arvioida, miten asennonhuojunta, painopisteen symmetrisyys ja kyky varata painoa heikentyneelle alaraajalle muuttuivat harjoittelun myötä. Lisäksi haluttiin selvittää, koettiinko harjoittelu motivoivaksi ja kuinka subjektiivinen kokemus omasta liikunta- ja toimintakyvystä muuttuivat harjoittelun myötä.
Interventiossa ohjattiin ja seurattiin kahden neurologisen kuntoutujan harjoittelua Nintendo Wii Fit -ohjelmiston ja tasapainolaudan avulla. Molemmilla kuntoutujilla oli vasemman puolen hemipareesi. Interventio kesti neljä viikkoa ja harjoittelu tapahtui kolme kertaa viikossa. yksi harjoittelukerta kesti puoli tuntia. Aineistonkeruussa mittareina käytettiin voimalevymittaria pelikonsolia, Brunel Balance assesmentiin kuuluvaa Tap-testiä sekä VAS – kipujanasta muokattua motivaatiomittaria sekä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Myös kuntoutujien kävelyä analysoitiin videokuvan avulla harjoittelujakson alussa, keskellä ja lopussa.
Harjoittelu edisti kuntoutujien kykyä siirtää ja varata painoa heikentyneelle alaraajalle seisoma-asennossa Tap – testillä ja Nintendo Wii Fit -ohjelmistolla arvioituna, mutta voimalevymittarilla mitattuna tulokset olivat ristiriitaisia. Asennonhallinta seisten kehittyi kuntoutujilla Nintendo Wii Fit -ohjelmistolla arvioituna, mutta voimalevymittarilla mitattuna muutokset olivat vähäiset. Voimalevymittarilla mitattuna kävelynopeus ja askelpituus lisääntyivät kuntoutujilla, mutta vain toisella kuntoutujalla askelpituudet symmetrisoituivat. Kävelyanalyysin perusteella kuntoutujilla ilmeni laadullisia muutoksia painonsiirrossa kävelyn aikana. Pelaaminen koettiin motivoivaksi ja kuntoutujat kokivat positiivisia muutoksia liikunta- ja toimintakyvyssään.
Tämä tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus ja se toteutettiin tutkimusinterventiona. Tutkimuksen tarkoituksena oli arvioida, miten asennonhuojunta, painopisteen symmetrisyys ja kyky varata painoa heikentyneelle alaraajalle muuttuivat harjoittelun myötä. Lisäksi haluttiin selvittää, koettiinko harjoittelu motivoivaksi ja kuinka subjektiivinen kokemus omasta liikunta- ja toimintakyvystä muuttuivat harjoittelun myötä.
Interventiossa ohjattiin ja seurattiin kahden neurologisen kuntoutujan harjoittelua Nintendo Wii Fit -ohjelmiston ja tasapainolaudan avulla. Molemmilla kuntoutujilla oli vasemman puolen hemipareesi. Interventio kesti neljä viikkoa ja harjoittelu tapahtui kolme kertaa viikossa. yksi harjoittelukerta kesti puoli tuntia. Aineistonkeruussa mittareina käytettiin voimalevymittaria pelikonsolia, Brunel Balance assesmentiin kuuluvaa Tap-testiä sekä VAS – kipujanasta muokattua motivaatiomittaria sekä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Myös kuntoutujien kävelyä analysoitiin videokuvan avulla harjoittelujakson alussa, keskellä ja lopussa.
Harjoittelu edisti kuntoutujien kykyä siirtää ja varata painoa heikentyneelle alaraajalle seisoma-asennossa Tap – testillä ja Nintendo Wii Fit -ohjelmistolla arvioituna, mutta voimalevymittarilla mitattuna tulokset olivat ristiriitaisia. Asennonhallinta seisten kehittyi kuntoutujilla Nintendo Wii Fit -ohjelmistolla arvioituna, mutta voimalevymittarilla mitattuna muutokset olivat vähäiset. Voimalevymittarilla mitattuna kävelynopeus ja askelpituus lisääntyivät kuntoutujilla, mutta vain toisella kuntoutujalla askelpituudet symmetrisoituivat. Kävelyanalyysin perusteella kuntoutujilla ilmeni laadullisia muutoksia painonsiirrossa kävelyn aikana. Pelaaminen koettiin motivoivaksi ja kuntoutujat kokivat positiivisia muutoksia liikunta- ja toimintakyvyssään.