Millainen on lasta innostava ja kannustava liikuntatuokio päiväkodissa?
Korkeakoski, Sini; Virtanen, Jaana; Suojanen, Jenni (2012)
Korkeakoski, Sini
Virtanen, Jaana
Suojanen, Jenni
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120318006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120318006
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia teorian ja käytännön menetelmin, millainen on lasta innostava ja kannustava liikuntatuokio. Aiheeseen johdattelevia teoria-aiheita olivat varhaiskasvatus ja päivähoito sekä varhaiskasvatuksen liikunta. Teoriaa haettiin myös sosionomin osaamisesta varhaiskasvattajana. Teorian soveltamista käytäntöön testattiin liikuntatuokioiden muodossa. Liikuntatuokioiden kautta luotiin uutta käytännöntietoa aiheesta ja testattiin jo olemassa olevan teoriatiedon pitävyyttä.
Käytännön toteutus tapahtui päiväkodeissa liikuntatuokioiden suunnittelemisena ja järjestämisenä. Liikuntatuokioiden avulla pyrittiin samaan uutta tietoa innostavasta liikuntatuokiosta. Työ on siis toiminnallinen opinnäytetyö. Jokainen opinnäytetyön-tekijä suunnitteli yhden teemaliikuntatuokion, mitkä toteutettiin kolmesti. Valitsimme teemoiksi askartelu-, musiikki- ja satuliikunnan. Jokainen teema toteutettiin kerran eri päiväkodeissa, eli kaikki kolme päiväkotia saivat kolme erilaista liikuntatuokiota. Tuokioita kehitettiin Kolbin kokemuksellisen oppimisen kehän avulla jokaisen ohjauskerran jälkeen. Muina menetelminä käytettiin omaa havainnointia, observointia, videointia, päiväkodilta saatua palautetta sekä päiväkirjaa.
Opinnäytetyön tuloksia saatiin laajasti. Omat tulokset on yhdistetty teoriaan innosta-vasta liikuntatuokiosta. Innostavassa liikuntatuokiossa merkittävin rooli on ohjaajalla. Ohjaajan pitää olla itse innostunut omasta liikuntatuokiosta ja luoda lapsille tur-vallinen ilmapiiri liikkua. Turvallisuuteen liittyy myös liikuntatilat, joiden tulee olla esteettömät ja sopivan kokoiset lapsiryhmään nähden. Liikuntatuokion tulee olla valmiiksi suunniteltu, mutta kuitenkin tarpeen mukaan muokattavissa. Tärkeää on myös, että lapsille annetaan selkeät ja ytimekkäät ohjeet.
Tärkeänä lasta innostavana tekijänä on, että lapsi saa itse päättää osallistumisestaan liikuntatuokioon. Ohjaajan pitää kannustaa lasta liikkumaan ja antaa siihen virikkeitä, mutta lapsi ei saa kokea, että häntä painostetaan liikkumaan. Esimerkiksi liikunta-välineet toimivat lasta innostavana virikkeinä. Liikuntavälineitä tulee olla vain tar-peellinen määrä ja ylimääräiset kerätään pois häiritsemästä lasten keskittymistä lii-kuntatuokioon. Kannustamisen pitää olla koko tuokion ajan esillä. Positiivista palau-tetta kannattaa antaa lapselle erityisesti silloin, kun lapsi on rauhoittunut ja tilanne on sellainen, että lapsen on helppo keskittyä palautteen vastaanottamiseen. Tässä opin-näytetyössä positiivisen palautteen antaminen koettiin hyväksi loppurentoutuksen yhteydessä.
Käytännön toteutus tapahtui päiväkodeissa liikuntatuokioiden suunnittelemisena ja järjestämisenä. Liikuntatuokioiden avulla pyrittiin samaan uutta tietoa innostavasta liikuntatuokiosta. Työ on siis toiminnallinen opinnäytetyö. Jokainen opinnäytetyön-tekijä suunnitteli yhden teemaliikuntatuokion, mitkä toteutettiin kolmesti. Valitsimme teemoiksi askartelu-, musiikki- ja satuliikunnan. Jokainen teema toteutettiin kerran eri päiväkodeissa, eli kaikki kolme päiväkotia saivat kolme erilaista liikuntatuokiota. Tuokioita kehitettiin Kolbin kokemuksellisen oppimisen kehän avulla jokaisen ohjauskerran jälkeen. Muina menetelminä käytettiin omaa havainnointia, observointia, videointia, päiväkodilta saatua palautetta sekä päiväkirjaa.
Opinnäytetyön tuloksia saatiin laajasti. Omat tulokset on yhdistetty teoriaan innosta-vasta liikuntatuokiosta. Innostavassa liikuntatuokiossa merkittävin rooli on ohjaajalla. Ohjaajan pitää olla itse innostunut omasta liikuntatuokiosta ja luoda lapsille tur-vallinen ilmapiiri liikkua. Turvallisuuteen liittyy myös liikuntatilat, joiden tulee olla esteettömät ja sopivan kokoiset lapsiryhmään nähden. Liikuntatuokion tulee olla valmiiksi suunniteltu, mutta kuitenkin tarpeen mukaan muokattavissa. Tärkeää on myös, että lapsille annetaan selkeät ja ytimekkäät ohjeet.
Tärkeänä lasta innostavana tekijänä on, että lapsi saa itse päättää osallistumisestaan liikuntatuokioon. Ohjaajan pitää kannustaa lasta liikkumaan ja antaa siihen virikkeitä, mutta lapsi ei saa kokea, että häntä painostetaan liikkumaan. Esimerkiksi liikunta-välineet toimivat lasta innostavana virikkeinä. Liikuntavälineitä tulee olla vain tar-peellinen määrä ja ylimääräiset kerätään pois häiritsemästä lasten keskittymistä lii-kuntatuokioon. Kannustamisen pitää olla koko tuokion ajan esillä. Positiivista palau-tetta kannattaa antaa lapselle erityisesti silloin, kun lapsi on rauhoittunut ja tilanne on sellainen, että lapsen on helppo keskittyä palautteen vastaanottamiseen. Tässä opin-näytetyössä positiivisen palautteen antaminen koettiin hyväksi loppurentoutuksen yhteydessä.