Salon aikuisopiston kehittämishanke : Talotekniikka ja Kiinteistöpalvelut
Blomqvist, Elmo (2012)
Blomqvist, Elmo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120217787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120217787
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Salon aikuisopiston kehittämishanke, jonka tarkoituksena on kehittää talotekniikan alan koulutusten sisältöä, aikatauluja ja resursseja. Työ on tilattu toimeksiantona Salon aikuisopistolta ja toteutetaan osana laajempaa kehittämishanketta.
Opinnäytetyön tarkoituksena on suunnitella lvi- ja kiinteistöhoidon koulutuksia, tutkinto-toiminnan toteuttamista ja rakentaa työnjakoa eri kouluttajien kesken. Opinnäytetyö jä-sentää koko kehittämishankkeen prosessia sen eri vaiheisiin ja kartoittaa resursseja koulu-tuksen ja tutkintotoiminnan eri osa-alueisiin. Opinnäytetyö luo pohjan laadukkaaseen ja toimivaan koulutuskokonaisuuteen, jota käytetään osana kouluttajien aikataulusuunnitte-lua ja toteutusta.
Opinnäytetyön pohja rakentuu opetushallituksen määräyksiin (tutkintojen perusteet 2010), ja tarkoituksena on vahvistaa koulutuksen laadullista sisältöä ja luoda toimiva työnjako kouluttajien kesken määriteltyjen resurssien puitteissa. Resurssisuunnitelman myötä ai-kuisopiston kouluttajat pystyvät keskittymään paremmin koulutuksen sisältöihin, laatuun ja opetusmenetelmiin. Kouluttajat tekevät kehittämishankkeen myötä tiivistä yhteistyötä kou-lutuksen eri vaiheissa ja tarkoituksena on parantaa edellytyksiä tulevaisuuden koulutuksia ajatellen. Opinnäytetyön tavoite on myös parantaa tiedonkulkua ja tiedon jakamista koulu-tusta järjestävän organisaation sisällä.
Opinnäytetyö rakentui eri osa-alueisiin: koulutuksen pohjan luominen (tuotekortit), kehit-tämishankkeen prosessin hallinta ja lopputuote eli koulutuksen toteutus. Jokainen eri osa-alue liittyi toisiinsa kehittämishankkeen edetessä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on suunnitella lvi- ja kiinteistöhoidon koulutuksia, tutkinto-toiminnan toteuttamista ja rakentaa työnjakoa eri kouluttajien kesken. Opinnäytetyö jä-sentää koko kehittämishankkeen prosessia sen eri vaiheisiin ja kartoittaa resursseja koulu-tuksen ja tutkintotoiminnan eri osa-alueisiin. Opinnäytetyö luo pohjan laadukkaaseen ja toimivaan koulutuskokonaisuuteen, jota käytetään osana kouluttajien aikataulusuunnitte-lua ja toteutusta.
Opinnäytetyön pohja rakentuu opetushallituksen määräyksiin (tutkintojen perusteet 2010), ja tarkoituksena on vahvistaa koulutuksen laadullista sisältöä ja luoda toimiva työnjako kouluttajien kesken määriteltyjen resurssien puitteissa. Resurssisuunnitelman myötä ai-kuisopiston kouluttajat pystyvät keskittymään paremmin koulutuksen sisältöihin, laatuun ja opetusmenetelmiin. Kouluttajat tekevät kehittämishankkeen myötä tiivistä yhteistyötä kou-lutuksen eri vaiheissa ja tarkoituksena on parantaa edellytyksiä tulevaisuuden koulutuksia ajatellen. Opinnäytetyön tavoite on myös parantaa tiedonkulkua ja tiedon jakamista koulu-tusta järjestävän organisaation sisällä.
Opinnäytetyö rakentui eri osa-alueisiin: koulutuksen pohjan luominen (tuotekortit), kehit-tämishankkeen prosessin hallinta ja lopputuote eli koulutuksen toteutus. Jokainen eri osa-alue liittyi toisiinsa kehittämishankkeen edetessä.