Toimiva lanseerausmalli ja uusasiakashankinnan tukeminen
Luukinen, Kaisu (2012)
Luukinen, Kaisu
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120217747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120217747
Tiivistelmä
Uusien tuotteiden jatkuva luominen on yritysten elinehto. Globaali kilpailu lisää tarjon-taa markkinoilla ja lyhentää tuotteiden elinkaarta. Ennen uuden tuotteen lanseerausta yrityksen on selvitettävä lanseerattavan tuotteen menestyksen lähtökohdat sekä yrityksen omat valmiudet.
Tämän opinnäytetyön tavoite on luoda toimeksiantajayritykselle toimiva lanseerausmalli, jotta tulevaisuudessa uuden palvelun lanseeraus voitaisiin toteuttaa paremmin. Lisäksi opinnäytetyö pyrkii antamaan uusia menetelmiä ja näkökulmia uusasiakashankintaan.
Teoriaosuudessa avataan yritykselle lanseerauksen kannalta kriittisiä osa-alueita kuten lähtökohta-analyyseja, strategian luomista, budjetointia sekä markkinoinnin eri kilpailu-keinoja. Uusasiakashankinnan yhteydessä esitellään lisäksi digitaalisen markkinoinnin mahdollisuuksia.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuotos on lanseerauskäsikirja. Opinnäytetyö pohjautuu yrityksen uuteen palveluun, joka lanseerattiin välillä syksy 2011- tammikuu 2012.
Tämän opinnäytetyön perusteella voidaan sanoa lanseerausprosessin vaativan yritykseltä selkeää tavoitteiden asettamista, aikataulutusta, prosessien organisointikykyä ja niiden resursointia, kriittistä omien toimintatapojen arvioimista sekä panostuksia markkinoin-tiin.
Tämän opinnäytetyön tavoite on luoda toimeksiantajayritykselle toimiva lanseerausmalli, jotta tulevaisuudessa uuden palvelun lanseeraus voitaisiin toteuttaa paremmin. Lisäksi opinnäytetyö pyrkii antamaan uusia menetelmiä ja näkökulmia uusasiakashankintaan.
Teoriaosuudessa avataan yritykselle lanseerauksen kannalta kriittisiä osa-alueita kuten lähtökohta-analyyseja, strategian luomista, budjetointia sekä markkinoinnin eri kilpailu-keinoja. Uusasiakashankinnan yhteydessä esitellään lisäksi digitaalisen markkinoinnin mahdollisuuksia.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuotos on lanseerauskäsikirja. Opinnäytetyö pohjautuu yrityksen uuteen palveluun, joka lanseerattiin välillä syksy 2011- tammikuu 2012.
Tämän opinnäytetyön perusteella voidaan sanoa lanseerausprosessin vaativan yritykseltä selkeää tavoitteiden asettamista, aikataulutusta, prosessien organisointikykyä ja niiden resursointia, kriittistä omien toimintatapojen arvioimista sekä panostuksia markkinoin-tiin.