Piha- ja puutarhatuotteet: Havainnointitutkimus : case: Yritys X
Koskela, Pieta (2012)
Koskela, Pieta
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017498
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee tuotekehitysprosessin alkuvaiheen esiselvitystä var-ten kerättävää tietoa piha- ja puutarha tuotteiden segmentistä. Opinnäytetyö teh-dään toimeksiantona Yritys X:lle, joka käyttää tietoja pohjana yrityksen kartoitta-essa uusia tuotelaajennusmahdollisuuksia sekä mahdollisia jakelukanavia, joissa tuotetta tultaisiin myymään.
Tutkimuksen päätarkoituksena on kartoittaa piha- ja puutarhasegmentin tuotetar-jontaa sekä analysoida jakelukanavia mahdollisimman laajasti. Havaintojen perus-teella pyritään löytämään yritykselle ideoita mahdolliseen tuotelaajennukseen. Lisäksi tehdään alustava kilpailijakartoitus tuote idean pohjalta. Teoriaosuudessa käsiteltäviä pääaiheita ovat tuotekehitys sekä havainnointi käyttäjätiedon hankin-tamenetelmänä.
Tutkimus suoritetaan laadullisena tutkimuksena, havainnoimalla jakelukanavia ja niiden tuotetarjontaa paikanpäällä muun muassa valokuvien ja muistiinpanojen avulla. Empiriaosio muodostuu jakelukanavien analyysista, tuotekehitysehdotuk-sesta sekä kilpailijakartoituksesta.
Analyyseissa todettiin, että piha- ja puutarhasegmentin tuotteet ovat hyvin edus-tettuina jakelukanavissa ja tuotteita löytyy monenlaisia, mutta uusille tuoteideoille on tarvetta, koska ala on melko uusi ja kehittyy koko aika. Tuote ideoinnissa valit-tiin yritykselle luonteva tuotekehitysehdotus. Kilpailijakartoituksessa löydetyistä kilpailijoista tehtiin pienet koosteet.
Tutkimuksen kannalta jatkotutkimus on oleellinen jatkoa varten, koska tämä oli esiselvitys mahdolliselle tuotekehitysprosessille.
Tutkimuksen päätarkoituksena on kartoittaa piha- ja puutarhasegmentin tuotetar-jontaa sekä analysoida jakelukanavia mahdollisimman laajasti. Havaintojen perus-teella pyritään löytämään yritykselle ideoita mahdolliseen tuotelaajennukseen. Lisäksi tehdään alustava kilpailijakartoitus tuote idean pohjalta. Teoriaosuudessa käsiteltäviä pääaiheita ovat tuotekehitys sekä havainnointi käyttäjätiedon hankin-tamenetelmänä.
Tutkimus suoritetaan laadullisena tutkimuksena, havainnoimalla jakelukanavia ja niiden tuotetarjontaa paikanpäällä muun muassa valokuvien ja muistiinpanojen avulla. Empiriaosio muodostuu jakelukanavien analyysista, tuotekehitysehdotuk-sesta sekä kilpailijakartoituksesta.
Analyyseissa todettiin, että piha- ja puutarhasegmentin tuotteet ovat hyvin edus-tettuina jakelukanavissa ja tuotteita löytyy monenlaisia, mutta uusille tuoteideoille on tarvetta, koska ala on melko uusi ja kehittyy koko aika. Tuote ideoinnissa valit-tiin yritykselle luonteva tuotekehitysehdotus. Kilpailijakartoituksessa löydetyistä kilpailijoista tehtiin pienet koosteet.
Tutkimuksen kannalta jatkotutkimus on oleellinen jatkoa varten, koska tämä oli esiselvitys mahdolliselle tuotekehitysprosessille.