”Päätettiin, että no otetaanpa sama linja – sitte saatiin ne hommat sujumaan” : Vanhempien kokemuksia kasvatuskumppanuudesta päiväkodissa
Isokääntä, Kati; Pelkonen, Essi (2012)
Isokääntä, Kati
Pelkonen, Essi
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817108
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena on kuvailla vanhempien kokemuksia kasvatuskumppanuudesta päiväkodissa. Tutkimuksemme tavoitteena oli tuottaa tutkittua tietoa vanhempien kokemuksista kasvatuskumppanuudesta. Päiväkodin henkilöstö voi tutkimamme tiedon avulla arvioida ja kehittää päiväkodin kasvatuskumppanuuden eri muotoja. Tavoitteenamme oli myös päivähoidon kasvatuskumppanuuteen ja sen toteuttamiseen liittyvän oman asiantuntijuutemme lisääntyminen.
Tietoperustassa käsittelemme kotia ja päivähoitoa lapsen merkittävimpinä kasvuympäristöinä, kasvatuskumppanuutta ohjaavia periaatteita ja kasvatuskumppanuuden rakentumista päivähoidossa. Käymme läpi kasvatuskumppanuutta ohjaavien asiakirjojen ja Valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden sisältöä.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Keräsimme aineiston haastattelemalla neljää vanhempaa. Haastattelumenetelmänä käytimme teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksissa korostuivat vanhempien positiiviset kokemukset kasvatuskumppanuudesta. Päivähoidon aloitusvaiheessa aloituskeskustelu ja tutustumisjakso helpottivat perheen sopeutumista päivähoitoon. Kasvatuskeskusteluissa ja päivittäisissä kohtaamisissa sovittiin yhteisistä toimintatavoista ja saatiin tukea vanhemmuuteen. Perheitä osallistava toiminta rikastutti yhteistyötä. Tutkimuksemme perusteella voidaan sanoa, että kasvatuskumppanuus mahdollistuu kasvatuskumppanuutta ohjaavien periaatteiden ja päivähoidon ammatillisten työtapojen mukaan toimimalla.
Kasvatuskumppanuustietoisuuden ja ammattitaidon jatkuva kehittäminen ovat edellytyksiä henkilöstön toimimiselle kasvatuskumppanuutta rakentavalla tavalla. Päiväkodin henkilöstö voisi aktiivisesti pyrkiä lisäämään myös vanhempien tietoisuutta kasvatuskumppanuudesta ja sen merkityksestä lapsen kasvulle ja kehitykselle.
Tietoperustassa käsittelemme kotia ja päivähoitoa lapsen merkittävimpinä kasvuympäristöinä, kasvatuskumppanuutta ohjaavia periaatteita ja kasvatuskumppanuuden rakentumista päivähoidossa. Käymme läpi kasvatuskumppanuutta ohjaavien asiakirjojen ja Valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden sisältöä.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Keräsimme aineiston haastattelemalla neljää vanhempaa. Haastattelumenetelmänä käytimme teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksissa korostuivat vanhempien positiiviset kokemukset kasvatuskumppanuudesta. Päivähoidon aloitusvaiheessa aloituskeskustelu ja tutustumisjakso helpottivat perheen sopeutumista päivähoitoon. Kasvatuskeskusteluissa ja päivittäisissä kohtaamisissa sovittiin yhteisistä toimintatavoista ja saatiin tukea vanhemmuuteen. Perheitä osallistava toiminta rikastutti yhteistyötä. Tutkimuksemme perusteella voidaan sanoa, että kasvatuskumppanuus mahdollistuu kasvatuskumppanuutta ohjaavien periaatteiden ja päivähoidon ammatillisten työtapojen mukaan toimimalla.
Kasvatuskumppanuustietoisuuden ja ammattitaidon jatkuva kehittäminen ovat edellytyksiä henkilöstön toimimiselle kasvatuskumppanuutta rakentavalla tavalla. Päiväkodin henkilöstö voisi aktiivisesti pyrkiä lisäämään myös vanhempien tietoisuutta kasvatuskumppanuudesta ja sen merkityksestä lapsen kasvulle ja kehitykselle.