Yrityskauppa : turkulaisen pk-yrityksen myyjän näkökulma
Gustafsson, Jutta (2012)
Gustafsson, Jutta
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716862
Tiivistelmä
Yrityskaupat ovat monimutkaisia kokonaisuuksia, joiden hallintaan vaaditaan niin taloudellista, juridista kuin sosiaalistakin osaamista. Tästä syystä lähes jokainen yrityksensä myyntiä harkitseva yrittäjä palkkaa yritysmyynnin ammattilaisen hoitamaan yrityksensä myynnin.
Suomessa tehtävien yrityskauppojen määrä on kasvanut vuosi vuodelta ja yritysjärjestelyjen hyödyntäminen on aiempaa yleisempää. Yritysjärjestelyjä käytetään, kun halutaan synnyttää uutta liiketoimintaa tai vauhdittaa olemassa olevan yrityksen kasvua.
60 % suomalaisista yrittäjistä on yli 45-vuotiaita, joten yritysjärjestelyjä sekä yrityskauppoja tullaan lähivuosina tekemään enemmän kuin koskaan. Motiiveja yrityksen ostamiselle tai myymiselle on useita: sen avulla voidaan kasvattaa yrityksen markkinaosuutta, vähentää yrityksen kilpailua muiden kanssa ja ennen kaikkea lisätä yrityksen arvoa.
Opinnäytetyö käy läpi koko yrityskauppaprosessin aina myyntipäätökseen vaikuttavista tekijöistä, ristiriitatilanteiden ratkaisemiseen. Työn keskeinen näkökulma on katsoa asioita ja myyntiprosessia myyjän kannalta.
Suomessa tehtävien yrityskauppojen määrä on kasvanut vuosi vuodelta ja yritysjärjestelyjen hyödyntäminen on aiempaa yleisempää. Yritysjärjestelyjä käytetään, kun halutaan synnyttää uutta liiketoimintaa tai vauhdittaa olemassa olevan yrityksen kasvua.
60 % suomalaisista yrittäjistä on yli 45-vuotiaita, joten yritysjärjestelyjä sekä yrityskauppoja tullaan lähivuosina tekemään enemmän kuin koskaan. Motiiveja yrityksen ostamiselle tai myymiselle on useita: sen avulla voidaan kasvattaa yrityksen markkinaosuutta, vähentää yrityksen kilpailua muiden kanssa ja ennen kaikkea lisätä yrityksen arvoa.
Opinnäytetyö käy läpi koko yrityskauppaprosessin aina myyntipäätökseen vaikuttavista tekijöistä, ristiriitatilanteiden ratkaisemiseen. Työn keskeinen näkökulma on katsoa asioita ja myyntiprosessia myyjän kannalta.